Wat is er verzonden naar de media?

Hieronder vind je een overzicht van de persberichten van de afgelopen 3 maanden.
Eerder gepubliceerde persberichten zoek je op via de website van Archiefweb.

Vragen kun je stellen via:

Juni

De gemeente Súdwest-Fryslân heeft onlangs een bijzondere boom toegevoegd aan het Register Beschermingswaardige Bomen. Het gaat om een eeuwenoude Taxus in de tuin van Julius Huistra in Spears. Na onderzoek door boomspecialist Simen Brunia blijkt de boom tussen de 250 en 300 jaar oud te zijn. Daarmee is dit de oudste boom binnen de gemeente en ook de oudste en dikste Taxus van Noord-Nederland.

Wat is het bomenregister?

Het Register Beschermingswaardige Bomen van de gemeente Súdwest-Fryslân is een overzicht met 3.261 oude, bijzondere bomen die beschermd zijn. Ongeveer de helft van deze bomen staat op gemeentegrond, de andere helft in tuinen en op erven. Bomen die zijn opgenomen in het register hebben een beschermde status. Dit betekent dat zij niet zomaar gekapt mogen worden, ook niet door toekomstige eigenaren. Inwoners met een beschermde boom kunnen bovendien gebruikmaken van advies van een boomdeskundige van de gemeente voor het onderhoud.

Hoe kun je een boom aanmelden?

De gemeente roept inwoners op om bijzondere bomen te nomineren. Het nomineren kan via de gemeentelijke website sudwestfryslan.nl/bomenregister. Bij de beoordeling wordt gekeken naar verschillende bijzondere kenmerken, zoals:

  • De boom is ouder dan 60 jaar;
  • De boom is gezond en kan nog jaren mee;
  • De boom is bijzonder, bijvoorbeeld de enige van zijn soort;
  • De boom heeft een speciale vorm, bijvoorbeeld een leiboom;
  • De boom heeft een geschiedenis, bijvoorbeeld als herdenkingsboom;
  • De boom versterkt het landschap;
  • Er leven bijzondere planten of dieren in de boom.

Nog een bijzondere boom

Naast de taxus in Spears is ook een andere opvallende boom opgenomen in het register: de Juttepeer in Bolsward. Deze boom is rond de 160 jaar oud en is hiermee ook een van de oudste Jutteperen van Nederland. Vermoedelijk is de boom rond 1862 geplant als geboorteboom.

In de wijk Harinxmaland in Sneek komt een nieuwe opvanglocatie voor vluchtelingen. De bewoners die in het huidige asielzoekerscentrum (azc) verblijven gaan verhuizen naar de nieuwe opvanglocatie. Op dit moment wordt de grond voorbereid voor de bouw. De bodem blijkt nog niet stevig genoeg om huizen op te bouwen. Daarom moet de grond eerst worden verzwaard. Dat proces kost tijd. De nieuwe opvanglocatie kan daarom niet zoals gepland eind 2026 open, maar wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2028 in gebruik genomen.

Bewoners verhuizen als nieuwe locatie klaar is

Op de nieuwe locatie is straks plek voor 450 bewoners. De bewoners die nu in Noorderhoek verblijven kunnen pas verhuizen wanneer de nieuwe locatie klaar is. Daarom blijft het huidige azc langer open. In Noorderhoek worden nu 600 mensen opgevangen. Dat aantal wordt vanaf november teruggebracht naar 450 bewoners.

Meedenken over nieuwe plannen in Noorderhoek

Na november komt daarmee één woongebouw van het azc vrij. Omwonenden van het azc in Noorderhoek hebben een uitnodiging gekregen voor een bewonersbijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst geven de gemeente en het COA een toelichting op de aangepaste plannen en de vervolgstappen. Ook wordt gesproken over de toekomstige invulling van het gebouw en de mogelijkheden voor het gebied.

Tijdens eerdere bijeenkomsten hebben bewoners hiervoor al veel ideeën en wensen aangedragen. Zo is onder andere gesproken over een ontmoetingsplek voor de wijk, woningen voor jongeren en andere voorzieningen. Die inbreng vormt een belangrijke basis voor de verdere ontwikkeling van Noorderhoek.

Mei

Tijdens een speciale raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân donderdagavond vijf wethouders geïnstalleerd. Het college bestaat naast burgemeester Jannewietske de Vries uit wethouders Bauke Dam (CDA), Marianne Poelman (PRO), Henk de Boer (FNP), Petra van den Akker (CDA) en Michel Rietman (PRO). De wethouders maakten ook in de vorige bestuursperiode deel uit van het college en zijn opnieuw benoemd. Met deze installatie start de bestuursperiode 2026 -2030 en de uitvoering van het hoofdlijnenakkoord ‘Yn ferbining fierder’.

Samen verder

Vorige week maakten de coalitiepartijen al bekend dat zij tot een akkoord waren gekomen. Het hoofdlijnenakkoord ‘Yn ferbining fierder’ is in dezelfde raadsvergadering uitvoerig besproken door de gemeenteraad. Het college gaat de komende jaren aan de slag met de uitwerking van dit akkoord. Deze bestuursperiode ligt de focus op thema’s die inwoners direct raken, zoals wonen, leefbaarheid, gezondheid, economie en het landschap. Met dit hoofdlijnenakkoord ligt er een stevige basis om samen verder te bouwen aan Súdwest-Fryslân.

Stabiliteit en vernieuwing

De gemeente bouwt voort op wat al goed gaat, met ruimte om bij te sturen waar nodig. Met hetzelfde team verder gaan, zorgt voor stabiliteit en continuïteit. Tegelijk wordt gekozen voor een andere manier van werken. Hierin staan wendbaarheid en meer invloed van inwoner, bezoeker, ondernemer en de gemeenteraad centraal. Zo kan goed ingespeeld worden op ontwikkelingen in een snel veranderende samenleving.

Er is bij het maken van het akkoord goed geluisterd naar de andere fracties. Het hoofdlijnenakkoord geeft richting en laat ruimte om samen keuzes te maken. Er zijn een paar kleine veranderingen in de portefeuilles. Dit betekent dat de wethouders verder kunnen bouwen op wat al is gestart en zich richten op de belangrijke opgaven die spelen binnen de gemeente.

Benoeming raadsleden

Met de benoeming van de vijf wethouders kwamen er vijf zetels vrij in de gemeenteraad. Hiervoor zijn benoemd: Theunis de Vries (CDA), Lucas Logmans (CDA), Senan Hubanić (PRO), Wannes van der Veer (PRO) en René van der Leij (FNP). Daarmee zijn alle 37 zetels in de gemeenteraad weer ingevuld.

De nieuwe coalitie van CDA, PRO en FNP presenteert donderdag 28 mei het hoofdlijnenakkoord voor de periode 2026–2030: ‘Yn ferbining fierder’. In dit akkoord staat hoe de gemeente samen met de gemeenteraad en de mienskip verder bouwt aan een sterk Súdwest-Fryslân.

Het is een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Het geeft richting, maar laat ook ruimte voor nadere invulling en keuzes samen met de gemeenteraad, inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarmee kiezen de coalitiepartijen voor een manier van werken waarin samenwerking en verbinding centraal staan. De gemeenteraad wordt vroeg betrokken bij belangrijke beslissingen en er is ruimte voor debat, nieuwe inzichten en gezamenlijke afwegingen.

Samen verder brengen wat werkt

De komende jaren richt de gemeente zich op het versterken van wat al goed gaat. De nadruk ligt op thema’s die inwoners direct raken, zoals wonen, leefbaarheid, gezondheid, economie en het landschap.

De gemeente kiest daarbij voor een realistische aanpak: voortbouwen op bestaande plannen en initiatieven, duidelijke prioriteiten stellen en bijsturen als dat nodig is.

‘Yn ferbining fierder’ gaat enerzijds over de verbinding tussen sociale en ruimtelijke opgaven. Daarnaast gaat verbinding ook over samenwerken. Met de raad, met inwoners, ondernemers en partners in de regio. Het college ziet het akkoord als een uitnodiging om samen verantwoordelijkheid te nemen en bij te dragen aan de ontwikkeling van de gemeente.

Formateur Douwe Attema kijkt met een goed gevoel terug op de onderhandelingen:"In yntinsyf proses yn in goede en konstruktive sfear, mei ûnderinoar in soad fertrouwen. Benammen fûn ik it weardefol om alle partijen oan de foarkant te belûken en harren ynbring mei te nimmen. Ik bin bliid mei dit haadlineakkoart. It jout rjochting foar de kommende jierren en soarget derfoar dat de ried mei klam yn posysje komt om mei it kolleezje en de mienskip karren te meitsjen foar de takomst fan Súdwest-Fryslân.”

Bespreking in de gemeenteraad

Het hoofdlijnenakkoord wordt besproken tijdens de openbare raadsvergadering op donderdag 28 mei. Tijdens deze vergadering wordt ook het nieuwe college geïnstalleerd. Inwoners, ondernemers en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom om de vergadering bij te wonen of deze online te volgen.

Wanneer:    Donderdag 28 mei
Tijd:            19:30 uur
Plaats:         Raadszaal gemeente Súdwest-Fryslân (Marktstraat 1, 8601 CR Sneek)

Op 11 mei start de regionale campagne van Werkcentrum Fryslân. Deze regionale campagne van vier weken sluit aan bij de landelijke campagne van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Werkcentrum Fryslân is sinds 9 oktober 2025 officieel geopend. Dit centrale loket is er voor iedereen met vragen over werk. Werkzoekenden, werkenden en werkgevers kunnen terecht bij het online loket via werkcentrumfryslan.nl of binnenlopen bij de fysieke locatie aan de Stationsweg 13 in Leeuwarden. Werkcentrum Fryslân biedt gratis onafhankelijk advies aan alle inwoners en werkgevers in Fryslân.

In de eerste 6 maanden sinds de opening hielp Werkcentrum Fryslân 1031 inwoners en 46 werkgevers met vragen over werk en personeel. De meeste vragen gingen over: “Welk werk past bij mij?” of “Hoe vind ik werk dat mij bij past?”. Ongeveer 89% van de vragen kwam binnen via het online loket. De andere vragen werden gesteld tijdens een bezoek aan het werkcentrum aan de Stationsweg 13 in Leeuwarden. Veel mensen zonder een uitkering weten Werkcentrum Fryslân te vinden. Deze groep is waardevol voor de krappe arbeidsmarkt. 33% van de aanmeldingen door inwoners is jonger dan 30 jaar. Niet alleen inwoners van Leeuwarden weten de fysieke locatie van Werkcentrum Fryslân te vinden. Vanuit de hele provincie komen inwoners en werkgevers langs.

Voor iedereen met een vraag over werk

Of je nu jong of oud bent, werknemers zoekt, werkt of graag wilt werken of bijna aan je pensioen toe bent. Iedereen is welkom bij Werkcentrum Fryslân. Of het nu gaat om hulp bij het vinden van werk, ontwikkeling, scholing of personeelsvraagstukken: bij Werkcentrum Fryslân helpen we direct of wijzen we de weg.

Abel Reitsma (voorzitter arbeidsmarktregio Fryslân):Ik ben er trots op dat inmiddels al honderden inwoners en tientallen werkgevers de weg naar Werkcentrum Fryslân hebben gevonden. Dat laat zien dat onze gezamenlijke aanpak werkt. Met één duidelijke voordeur maken we het overzichtelijk en toegankelijk: wie binnenstapt met een vraag over werk of ontwikkeling, krijgt direct een gids die helpt bij de eerste, beste stap richting een oplossing. Met deze campagne vergroten we onze zichtbaarheid, zodat nóg meer inwoners en werkgevers weten dat Werkcentrum Fryslân er voor hen is.”

Samenwerking

In Werkcentrum Fryslân werken diverse partners samen, waaronder UWV en alle 18 Friese gemeenten, Provincie Fryslân, onderwijsinstellingen, sociaal ontwikkelbedrijven, sociale partners en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Iedere arbeidsmarktregio in Nederland heeft een werkcentrum met dezelfde herkenbare uitstraling en naam. In Fryslân doen we dat onder de naam Werkcentrum Fryslân.

Arbeidsmarktregio Fryslân

Werkcentrum Fryslân is een initiatief van alle samenwerkingspartners binnen arbeidsmarktregio Fryslân. Fryslân Werkt is al 10 jaar hét samenwerkingsverband van overheid, onderwijs, UWV, sociale ontwikkelbedrijven, sociale partners en SBB in arbeidsmarktregio Fryslân. Als Fryslân Werkt blijven we onze krachten bundelen om effectief en efficiënt werkgevers, werknemers en werkzoekenden in onze provincie te helpen. Met onze Meerjarenagenda werken we aan 4 speerpunten. Werkcentrum Fryslân is één van onze speerpunten. Daarnaast werken we bijvoorbeeld samen aan het ontwikkelen van regionale scholingstrajecten en dienstverlening voor jongeren en statushouders. Met Werkcentrum Fryslân versterken we onze samenwerking en geven we invulling aan onze ambitie: een inclusieve arbeidsmarkt waarin elk talent telt.

Op vrijdag 8 mei 2026 reikt wethouder Bauke Dam namens de gemeente Súdwest-Fryslân de Ondernemerswaardering uit aan oud-directeur en eigenaar Jochum Veenstra van KBC Keukens & Badkamers. Dit doet hij tijdens de viering van het 50‑jarig jubileum bij het bedrijf in Scharnegoutum.

Gemeente Súdwest‑Fryslân kent de Ondernemerswaardering toe aan ondernemers om waardering uit te spreken voor hun langdurige inzet. In dit geval reikt de gemeente de waardering uit aan KBC voor vijftig jaar ondernemerschap, een structurele bijdrage aan de lokale economie en werkgelegenheid én het leveren van kwalitatief hoogwaardig vakmanschap binnen de regio.

Wethouder Bauke Dam benadrukt: “Vijftig jaar succesvol ondernemerschap getuigt van doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen en vertrouwen. Ik prijs in het bijzonder het familiebedrijfskarakter van KBC, de betrokken medewerkers en de manier waarop al generaties lang wordt gebouwd aan kwaliteit en klantgerichtheid.”

Over KBC Keukens en Badkamers

KBC Keukens & Badkamers is in 1976 opgericht door Jochum Veenstra en begon als een ambachtelijk aannemersbedrijf in Scharnegoutum. In de beginjaren richtte het bedrijf zich op functionele keukens en renovatiewerkzaamheden. Tijdens economisch uitdagende tijden in de jaren tachtig breidde KBC de activiteiten uit met onder meer keuken‑ en woningrenovaties, waarbij men de klant letterlijk thuis opzocht met een mobiele showroom.

Ongeveer tien jaar na de oprichting werd het aanbod uitgebreid met badkamers. Dankzij de technische achtergrond en vakkennis binnen het bedrijf ontwikkelde KBC zich tot een totaalontzorger. Van ontwerp en verkoop tot installatie en afwerking, volledig in eigen beheer. Inmiddels staat de tweede generatie aan het roer. Zonen Erik en Hans Veenstra leiden het familiebedrijf met behoud van de kernwaarden vakmanschap, kwaliteit en klantgerichtheid.

In twee woningen in Sneek is een grote hoeveelheid harddrugs, softdrugs en verschillende materialen voor de handel en teelt van hennep aangetroffen. Burgemeester Jannewietske de Vries van de gemeente Súdwest-Fryslân heeft beide panden in de afgelopen week gesloten.

Tijdens een doorzoeking van een woning aan de Frederik Hendrikstraat in Sneek werd een handelshoeveelheid harddrugs gevonden. Ook werden er verschillende materialen aangetroffen voor de handel van harddrugs. Het pand is op 6 mei 2026 voor één maand gesloten.

Op 1 mei 2026 is een woning aan het Gangboord in Sneek gesloten voor drie maanden. Ook hier vond de politie tijdens een doorzoeking een handelshoeveelheid softdrugs en verschillende materialen die nodig zijn voor de teelt van hennep.

Productie en handel van harddrugs hebben grote invloed op de leefbaarheid en veiligheid van de samenleving. Burgemeester De Vries heeft daarom besloten beide panden te sluiten.

De burgemeester heeft, op grond van de Opiumwet, een wettelijke bevoegdheid om een woning, pand of perceel te sluiten. Afhankelijk van de omstandigheden wordt een sluiting voor drie, zes of twaalf maanden of voor onbepaalde tijd opgelegd. Door woningen, panden en percelen waar sprake is van handel of productie van drugs te sluiten, hoopt de gemeente drugscriminaliteit en verstoring van de openbare orde tegen te gaan.

Drugsoverlast melden

Handel en productie van drugs gaan vaak gepaard met overlast, criminaliteit en veiligheidsrisico’s. Ervaart u drugsoverlast of vermoedt u dat er bij u in de buurt drugs gemaakt of verkocht wordt?  Neem dan contact op met de politie via telefoonnummer 0900-8844. Liever anoniem blijven? Dat kan via Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl

April

De verkeerssituatie op de Oppenhuizerweg in Sneek gaat veranderen. Vanaf 30 april 2026 geldt op een deel van de Oppenhuizerweg een maximumsnelheid van 30 km/u. Tegelijkertijd wordt het voormalige Flexaterrein ingericht voor de opening van de nieuwe Jumbo supermarkt op 13 mei 2026.

Vanaf 30 april 30 km/u

De Oppenhuizerweg tussen de brug en de rotonde wordt met tijdelijke maatregelen ingericht als 30 km/u-zone. Door de opening van de supermarkt komt hier meer verkeer. Met de snelheidsverlaging wil de gemeente de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verbeteren. De werkzaamheden bestaan uit het plaatsen van verkeersborden en het aanbrengen van markeringen en belijning. Dit gebeurt op 30 april. Vanaf dat moment geldt de nieuwe maximumsnelheid.

Deze maatregel is een eerste stap naar een veilige en aantrekkelijke stadsentree. Daarbij is onder andere aandacht voor een nieuwe verkeersstructuur, meer groen en een betere aansluiting op de omgeving. Om deze plannen mogelijk te maken, heeft de gemeente de woning aan de Oppenhuizerdwarsstraat 2 aangekocht. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de toekomstige inrichting van het gebied.

Tijdelijke inrit

Op woensdag 13 mei opent de nieuwe Jumbo haar deuren. Omdat er nog gebouwd wordt aan het naastgelegen appartementengebouw, gaat het parkeerterrein nog niet volledig open. Bezoekers kunnen gebruikmaken van een parkeerterrein met circa 100 parkeerplaatsen. Er komt een tijdelijke inrit, ongeveer halverwege het terrein. Om het parkeerterrein beschikbaar te houden voor supermarktbezoekers, komt er een slagboom op het terrein. Bezoekers kunnen hier 1,5 uur gratis parkeren.

Extra drukte en verkeersregelaars

De opening van de supermarkt valt samen met het hemelvaartweekend. De gemeente verwacht dan extra drukte op de weg en op het water. Om de doorstroming en veiligheid te waarborgen, komen er tijdelijk verkeersregelaars. De gemeente houdt de situatie nauwlettend in de gaten.

Vervolg

We werken de definitieve inrichting van het gebied verder uit. Omwonenden worden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Tijdens de jaarlijkse Lintjesregen kregen 20 inwoners van de gemeente Súdwest-Fryslân een Koninklijke onderscheiding. 18 inwoners zijn benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau en 2 inwoners tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zij kregen deze onderscheiding voor hun jarenlange inzet voor de samenleving.

Burgemeester Jannewietske de Vries ging samen met troubadour Bruno Rummler op pad langs verschillende locaties, om de inwoners te verrassen met hun Koninklijke Onderscheiding. De inwoners kregen als eerbetoon voor hun inzet een toespraak, een bos bloemen, een persoonlijk lied en natuurlijk een lintje.

De lintjesregen is een moment om mensen te bedanken die zich al lange tijd inzetten voor anderen. Vaak doen ze dit op de achtergrond, maar hun inzet is van onschatbare waarde. Bijvoorbeeld in het verenigingsleven, in de sport, cultuur of op andere manieren als vrijwilliger. Tijdens dit feestelijke moment werd de waardering voor deze inwoners uitgesproken.

Meer informatie over de ontvangers

De heer Jan Geert Vogelzang (78 jaar) uit Koudum - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1971 - 1981 en van 1989 - 1996 betrokken bij Voetbalvereniging Balk;
  • Van 1986 - 1989 programmamaker bij de Lokale Omrop Gaasterlân;
  • Van 1999 - 2010 diverse functies bij de Fryske Nasjonale Partij FNP;
  • Van 2006 - 2019 penningmeester bij F.O.E.T. Fryske Oekomenyske Tsjerketsjinsten Sleat;
  • Van 2010 – 2014 raadslid gemeenteraad van Gaasterlân-Sleat;
  • Van 2006 tot heden onderzoeker en voorzitter van de Stichting Histoarysk Wurkferbân Gaasterlân.

Mevrouw Carolina (Carolien) Agnes-Hack (76 jaar) uit Hindeloopen - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1983 - 2012 dansend lid, bestuurslid en lid kledendrachtcommissie, Folkloristische zang- en dansgroep Aald Hielpen;
  • Van 1993 – 2004 oprichter, bestuurslid en koorlid van Viswijvenkoor Grietje Sprot;
  • Van 2007 – 2023 vrijwilliger bij Museum Hindeloopen;
  • Van 2000 tot heden doet zij onderzoek naar het Hindelooper Schilderwerk;
  • Van 2022 tot heden vrijwilligster bij de Kringloopwinkel Op ‘e Nij.

Echtpaar Zeilstra - IJlstra
De heer Piet Zeilstra (81 jaar) uit Workum - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1980 – heden zanger/bestuurslid Laus Deo bij Fries Mannenensemble;
  • Van 1988 – heden diverse functies bij de Protestantse Gemeente Workum:
  • Diaconie
  • Chauffeur kerkauto
  • Vrijwilliger kerkbezichtigingen
  • onderhoudsmedewerker
  • Koster
  • Van 2007 – 2022 maaltijdbezorger bij Tafeltje Dekje Mariënacker;
  • Van 2008 – 2018 bestuurslid van Stichting Stadsherstel Workum;
  • Van 2010 – 2023 onderhoudsmedewerker bij het Kazemattenmuseum.

Mevrouw Catharina (Tiny) Gesina Zeilstra -  IJlstra (80 jaar) uit Workum - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1990 tot heden vrijwilliger bij de Protestantse Gemeente Workum in diverse functies waaronder:
  • Bezoek- en bloemendienst
  • Diaken
  • Bezorger blad kerknieuws
  • koster
  • Sinds 1999 tot heden vrijwilliger bij De Zonnebloem;
  • Van 2010 – 2024 gastvrouw in het bezoekerscentrum van het Kazemattenmuseum.

Echtpaar Kuipers - van Lavieren
De heer Arie Franciscus (Arie) Kuipers (69 jaar) uit Makkum - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1989 – heden, organisator en oprichter Leugenbollepop;
  • Vrijwilliger bij de Commités Makkum 70 en 80 jaar vrij;
  • Van 2014 – 2025 voorzitter van de Koninginnevereniging Makkum;
  • Van 2023 – 2025 vrijwilliger bij Stichting Ald Makkum:
  • Schrijver
  • Organisator lezingen
  • Organisator Bookstock Festival.

Mevrouw Rinske Judith (Judith) van Lavieren (59 jaar) uit Makkum - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Sinds 2008 diverse functies bij Christelijke Muziekvereniging Hallelujah Makkum:
  • Begeleider jeugdorkest
  • Voorzitter
  • Algemeen bestuurslid
  • Algemeen lid
  • Van 2010 – 2012 organisator knutselclub de Lapjeskat;
  • Van 2012- 2016 redactielid en correspondent van de dorpskrant De Belboei;
  • Van 2014 tot heden vrijwilliger bij de Koninginnevereniging Makkum;
  • Van 2016 tot heden vrijwilliger bij “It Reade Hert”;
  • Van 2022 – 2025 vrijwilliger bij Stichting Ald Makkum.

De heer Nanne Stienstra (81 jaar) uit Wommels - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1967 – 1999 brandwacht eerste klas/chauffeur pompbediende bij de vrijwillige brandweer Wommels;
  • Van 1968 tot heden hulp verlenen aan dorpsgenoten, in het bijzonder asielzoekers die in Wommels komen wonen helpen bij de inburgering;
  • Op eigen initiatief van 1982 – 2000 hulpgoederen verzamelen en opsturen van aan Polen;
  • Van 2009 – 2019 chauffeur/klusjesman bij autobedrijf Wielinga;
  • Van 2009 tot heden reserve chauffeur bij De Zonnebloem;
  • Sinds 2020 tot heden vrijwilliger bij Kaatsvereniging Wommels;

De heer Maarten (Max) Kooijmans (77 jaar) uit Wommels - Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 2000 – 2017 bestuurslid Stichting House Of Circles – Circle Percussion;
  • Sinds 2002 tot heden PR vertegenwoordiger/communicatie bij Stichting Farm Friends;
  • Van 2012 – 2023 vrijwilliger expert PUM (PUM is in 1978 opgericht door VNO-NCW en verenigd vakspecialisten die zich vrijwillig inzetten voor advies op locatie of op afstand). De heer Kooijmans voerde in deze periode 12 projecten uit in o.a. Ethiopië, Palestina, Rwanda, Honduras en Armenië;
  • De Lion Heart Foundation exploiteert een ziekenhuis in Sierra Leone. Sinds 2017 tot heden is de heer Kooijmans verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie rond dit project;
  • Van 2019 – 2024 PR, marketing en communicatietaken verricht voor Project Bogerman 2.0 namens Dorpsbelang Wommels;
  • Sinds 2024 tot heden penningmeester van buurtvereniging Fijns Geins Tywert.

Mevrouw Fenna Stoel-Hoekstra (80 jaar) uit Bolsward - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1972 – 1978 bestuurslid Peuterspeelzaal De Opstap;
  • Van 1975 – 2002 leiding zondagschool en voorzitter Zusterkring, Doopsgezinde gemeente;
  • Van 1975 – 2000 bestuurslid Rode Kruis, afd Bolsward;
  • Van 1990 – 2025 Bijzonder Ambtenaar Burgerlijke Stand (BABS) bij gemeente Súdwest Fryslân;
  • Van 1991 – 2012 bestuurslid bij Stichting Antonius Gasthuis;
  • Van 1990 – 2024 stadgids te Bolsward;
  • Van 2004 – 2012  bestuursvoorzitter, Vrienden van Bloemkamp;
  • Van 2007 tot heden, diverse functies bij Golfclub Gaasterland:
  • Voorzitter wedstrijdcommissie
  • Voorzitter
  • Deelnemer wedstrijdleiding
  • Bloemengilde
  • Van 2008 – 2010 bestuurslid Tesselschade bij afdeling Friesland;
  • En ook de Dorcas mag vanaf 2022 tot heden op haar inzet rekenen.

De heer IJede Bruinsma (73 jaar) uit Bolsward - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1980 – 1989 jeugdouderling, clubleiding en huiscatecheses, PKN Makkum;
  • Van 2000 – heden diverse functies bij Protestantse Martinigemeente Bolsward:
  • Lid van de Raad van Kerken
  • Leiding Tienernevendienst
  • Voorzitter kerkenraad
  • Lid diaconaal platform
  • Diaken
  • Budgetmaatje van 2013 tot heden bij Solidair Friesland;
  • De voedselbank Bolsward e.o. mag vanaf 2017 tot heden op zijn steun rekenen.

De heer Giuseppe Maccis (83 jaar) uit IJlst - Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1986 tot heden badmintontrainer bij Badmintonclub IJlst.

De heer Reinder Brouwer (71 jaar) uit Heeg – Lid in de Orde van Oranje Nassau.

  • Van 1982 tot heden, speciale zorg rol als vader voor ‘harte kinderen’ met beperking;
  • Van 2011 – 2019 bestuurslid/voorzitter Diaconie, Protestantse Gemeente Heeg;
  • Van 2011 – 2019 diverse functies bij ’s Heeren Loo:
  • Lid regionale verwantenraad
  • Vicevoorzitter
  • Voorzitter
  • Lid DB
  • Gesprekspartner regio directeur
  • Van 2013 – 2019 oprichter en voorzitter Timmerdorp Heeg e.o.;
  • Waarnemend bedrijfsleider a.i. Piso Installatietechniek;
  • Van 2018 tot heden voorzitter Adviesraad Sociaal Domein, gemeente Sudwest-Fryslân;
  • Van 2020 – 2021 speaker onbeperkte Elfstedentocht, Stichting Leef;
  • Eindredacteur de Sylboade van 2020 tot heden;
  • Van 2023 tot heden bestuurslid/penningmeester, Identiteitsgroep Marinier Speciale Operaties.

De heer F. Hilverda (64 jaar) uit Heeg -  Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1990 – 1996 algemeen lid bij Buurtvereniging Tusken de Bregen;
  • Van 1998 – 2002 algemeen lid bij Buurtvereniging Trije yn Ien;
  • Van 1998 – 2008 voorzitter winkeliersvereniging Heeg;
  • Van 2004 – 2014 diaconie en kerkrentmeester bij de Protestantse Gemeente Heeg;
  • Van 2006 – 2008 oprichter en organisator bij Koninginnedagcommissie;
  • Van 2015 – 2018 Leider Heeg 2 en in 2018 lid veilingcommissie, VV Heeg;
  • Van 2015 tot heden organistenrooster maker bij PKN Heeg;
  • Van 2016 tot heden organisator Zomerspelen Heeg;
  • Van 2023 tot heden organisator ringsteken;
  • Van 2024 – 2025 bestuurslid Stichting Wapendropping wandel-beleeftocht;
  • Van 2024 tot heden voorzitter Begrafenisvereniging De Laatste Eer;
  • Van 2024 tot heden algemeen lid bij MFC ’t Heechhus.

De heer Herman Petrus van der Pol (64 jaar) uit Heeg – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1982 tot heden diverse vrijwillige functies bij Voetbalvereniging Heeg:
  • Jeugdleider
  • Assistent grensrechter
  • Vrijwilliger clubblad
  • Omroeper
  • Medewerker onderhoud op en rond de velden
  • Van 1994 tot heden hulp bij jaarlijks straatfestival Heeg;
  • Van 2001 tot heden collectant/medewerker actie Kerkbalans en voor de Diaconie, Antonius van Padua Parochie;
  • Van 2006 tot heden parkeerwachter tijdens de jaarlijkse SKS wedstrijd bij Stavoren;
  • Van 2014 – 2019 Toneelspeler/vrijwilliger bij de Toneelvereniging De Sminkdoaze Heeg;
  • Van 2022 tot heden Behulpzame buurman, 5 keer per week bezorgt hij een maaltijd (van de Boeier) bij zijn gehandicapte buurman.

De heer Sjoerd Alle Huitema (66 jaar) uit Jutrijp – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1980 – 2012 stagebegeleider bij zijn eigen melkveebedrijf;
  • Van 1996 – 2002 kerkrentmeester, PKN Jutrijp-Hommerts;
  • Van 2000 tot heden actief lid bij CDA Súdwest-Fryslân;
  • Diverse functies binnen de PKN Jutrijp-Hommerts:
  • Ouderling kerkrentmeester
  • Voorzitter college van kerkrentmeesters
  • Verantwoordelijk (beheer) begraafplaatsen.

De heer Klaas Kooistra (78 jaar) uit Jutrijp – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1966 – 1998 diverse functies binnen de Nederlands Hervormde Kerk Oosterend:
  • Notabele
  • Kerkrentmeester
  • Van 1971 – 2004 mede-oprichter Koor Halleluja en kamerkoor Littenseradiel;
  • Van 1975 – 2000 penningmeester Damclub DOS (Door Oefening Sterk);
  • Schrijver boek over Easterein, van 1990 – 1995;
  • Van 2003 – 2018 schrijver van teksten voor de dorpsomroeper Heeg;
  • Van 2004 tot heden voorzitter Con Amore Musica;
  • Van 2013 – 2022 tekstschrijver voor de Sjongers fan it Spitael;
  • Van 2014 tot heden kerkrentmeester PKN Jutrijp-Hommerts;
  • Van 2024 tot heden het realiseren van een klokkenstoel in Jutrijp.

De heer Harmen van Gelderen (73 jaar) uit Gauw – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1983 tot heden diverse functies bij kaatsvereniging De Lege Geaën
  • Secretaris
  • Wedstrijdsecretaris
  • Ledenadministrateur
  • Redacteur/webmaster
  • Schrijver jubileumboek
  • Bijhouden klassementen
  • Clubfotograaf
  • Van 1988 – 1995 Scriba bij Protestantse Gemeente Scharnegoutum-Loënga;
  • Van 2005 tot heden voorzitter en fotograaf Dorpsnieuws “Gauster Doarpsstimme”;
  • Van 2009 – 2018 catechisatieleider bij Protestantse Gemeente ‘De Lege Geaën”;
  • Van 2015 tot heden redacteur/verzorger lay-out van historische boeken;
  • Van 2019 tot heden vice-voorzitter/subsidieaanvrager bij Stichting Wapendropping wandel-beleeftocht;
  • Van 2024 tot heden beheerder ledenadministratie Protestantse Gemeente ‘De Lege Geaën”.

De heer Ruurd de Groot Boersma (77 jaar) uit Sneek – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1961 – 2012 vrijwilliger voetbalvereniging ONS Sneek;
  • Van 1970 tot heden, al 55 jaar, politievrijwilliger in de uniformdienst bij Nationale Politie, Regionale Eenheid Noord Nederland, District Fryslân, Team Sneek.

De heer Folkert Wilbertus Poiesz (84 jaar) uit Sneek – Lid in de Orde van Oranje Nassau

  • Van 1966 – 2009 commissielid, bestuurslid en voorzitter van Sportclub Emmeloord;
  • Van 1983 – 1992 bestuurslid Flitsclub Sneek;
  • Van 1985 – 2019 diverse functies binnen de Koninklijke Watersportvereniging Sneek:
  • Stand-by schipper tijdens de Sneekweek
  • Lid en voorzitter feestcommissie Sneekweek
  • Schipper persboot
  • Van 2005 – 2019 speaker, spreekstalmeester vlootschouw Sneekweek, Stichting Promotie Sneek;
  • Van 2012 tot heden voorzitter Veteranenplatform Noordoostpolder;
  • Van 2015 – 2024 voorzitter Vereniging Watersport Boulevard ’t Ges.

Mevrouw Hendrika Antje Terveer-Couperus (63 jaar) uit Sneek– Ridder in de Orde van Oranje Nassau

  • 1998 – 2025 mantelzorger voor haar kinderen;
  • Van 2012 – 2023 adviseur kwaliteitszorg, Zorgbelang Fryslân en Borstkankervereniging (PGO);
  • Van 2012 – 2025 Patient Advocate, Borstkanker Vereniging Nederland en Lobular Breastcancer Alliance;
  • Van 2014 tot heden, bestuurslid en ambassadrice, De Skulp;
  • In 2016 in de organisatie bij Stichting Samenloop voor Hoop;
  • Van 2017 – 2023 organisatie en patient advocate , Stichting Pluk de Dag;
  • Van 2017 – 2025 organisatie en ondersteuning, Maarten van der Weyden Foundation;
  • Van 2018 – 2025 patient advocate, European Lobular Breastcancer Consortium;
  • Van 2018 – 2025 vraagbaak op dagelijkse basis bij kennisgroep Facebook Lobulaire Kanker;
  • Van 2024 – 2025 voorzitter en medeoprichter Stichting Lobulair Borstkanker.

Vandaag reikte burgemeester Jannewietske de Vries, namens de Koninklijke Maatschappij tot Redding van Drenkelingen, een bronzen erepenning en oorkonde uit aan Stefan Schram uit Bolsward. De onderscheiding werd hem overhandigd als blijk van waardering voor zijn moedige optreden bij het redden van een kind uit het Krúswetter aan de Stoombootkade op 21 november 2025.

Tijdens een koude dag in november glipte een zes jarig jongetje met een verstandelijke beperking, uit de opvang in Bolsward. Vanwege zijn obsessie met water wilde hij zwemmen en sprong hij het water in. Meneer Schram fietste daarlangs en zag een voetje uit het water steken en een jongetje steeds kopje onder gaan. Hij sprong van zijn fiets, rende naar de steiger en wist het jongetje op het droge te krijgen.

Het jongetje was volledig in paniek. Gelukkig waren er op dat moment al meer mensen die hulp aanboden. De broers Klaas en Sicco Lammers, die hun dagelijkse wandeling maakten, belden 112. En Reinder Visser die het vanuit de auto zag gebeuren, reed er meteen naar toe. Het jongetje werd uit zijn natte kleren geholpen en met een jas om hem heen in de auto gezet. Daar hebben zij de hulpdiensten afgewacht. Het jongetje heeft er wonder boven wonder niets aan over gehouden. Dankzij het snelle ingrijpen van meneer Schram en de hulp van omstanders.

Burgemeester Jannewietske de Vries sprak haar waardering uit: “Do hast it ferskil makke dy dei mei dyn trochtaastende hanneljen. Mei tank oan dy, de oare belutsenen en helpferlieners is de jonge der noch. Jimme rêde syn libben.”

De plechtigheid vond plaats in kleine kring met enkele genodigden.

Douwe Attema gaat aan de slag als formateur in de gemeente Súdwest-Fryslân. Hij begeleidt de beoogde coalitiepartijen CDA (9 zetels), GroenLinks-PvdA (7 zetels) en FNP (4 zetels) bij het opstellen van een coalitieakkoord. In de formatiefase voert de formateur gesprekken met deze drie fracties om afspraken te concretiseren, prioriteiten te bepalen en te komen tot één samenhangend akkoord op hoofdlijnen, zoals informateur Sander de Rouwe adviseerde.

CDA-lijsttrekker Bauke Dam over de keuze voor Attema: “Douwe hat as fraksjefoarsitter fan it CDA jierrenlang mei foarm jûn oan de pragmatyske en konstruktive bestjoerskultuer yn ús gemeente. Hy is kundich, hat gefoel foar ferhâldingen en ynhâldlike kennis fan wat hjir spilet. In ferbiner dy’t wit wat nedich is om mei-inoar ambysjes te formulearjen en ta in akkoard foar de kommende fjouwer jier te kommen.”

Attema nam in 2022 afscheid van de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân, waar hij bijna twintig jaar raadslid was voor het CDA. Eerder was hij 5 jaar wethouder in Wymbritseradiel. In het dagelijks leven werkte Douwe Attema bij Wetterskip Fryslân.

“Foar my is it in fernijde kennismakking mei Súdwest-Fryslân, no as formateur,” geeft Douwe Attema aan. “Ik sjoch it as in útdaging om mei de fraksjes en in entûsjast team te wurkjen oan in nij koälysjeakkoart én in wethâldersteam. En miskien it belangrykste: we dogge it foar ús ynwenners!"

Informateur Sander de Rouwe adviseert een coalitie van CDA, GroenLinks-PvdA en FNP voor de gemeente Súdwest-Fryslân. Ook adviseert hij om een college te vormen met vijf wethouders: twee voor het CDA, twee voor GroenLinks-PvdA en één voor de FNP.

De drie partijen hebben samen 20 van de 37 zetels in de gemeenteraad: CDA 9, GroenLinks-PvdA 7 en FNP 4 zetels. De Rouwe sprak de afgelopen week met vertegenwoordigers van alle elf fracties die in de nieuwe gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.

In de komende formatiefase spreken de drie partijen verder over de inhoud van een coalitieakkoord op hoofdlijnen en de portefeuilleverdeling en werkwijze voor de bestuursperiode 2026-2030. De informateur doet in zijn rapport aanbevelingen om de samenwerking te versterken, waaronder het vaker werken met start- en opinienota’s en het betrekken van niet-formerende partijen bij het ophalen van thema’s voor het akkoord.

Het eindrapport draagt de titel “By ’t opgean fan ‘e sinne”, een verwijzing naar het gedicht van Gysbert Japicx over een nieuw begin. De Rouwe ziet dit als symbool voor de constructieve en hoopvolle start van deze nieuwe raadsperiode.

De gemeenteraad bespreekt het advies van de informateur op donderdag 9 april vanaf 19.30 uur. Deze bijeenkomst is openbaar en wordt live uitgezonden via de website van de gemeente.

Maart

In een woning in Makkum zijn harddrugs en verschillende materialen voor de productie van harddrugs aangetroffen. Burgemeester Jannewietske de Vries van de gemeente Súdwest-Fryslân heeft het pand vandaag gesloten voor drie maanden. Eerder deze maand sloot zij een woning in Sneek voor zes maanden.

Tijdens een doorzoeking van een woning aan de Petrus Groeniastraat in Makkum werd niet alleen een handelshoeveelheid harddrugs gevonden, ook werden er verschillende grondstoffen aangetroffen die gebruikt worden voor de productie van harddrugs. Grondstoffen die een gevaar kunnen vormen voor de omgeving en gezondheid van omwonenden. Het pand is 27 maart voor drie maanden gesloten.

Op 3 maart is een woning aan de Maststraat in Sneek gesloten voor zes maandan. Ook hier vond de politie tijdens een doorzoeking een handelshoeveelheid harddrugs. Het betreft een woning die in de omgeving bekend stond als drugspand en waar meerdere incidenten plaatsvonden die impact hebben op de omgeving.

Productie en handel van harddrugs hebben grote invloed op de leefbaarheid en veiligheid van de samenleving. Burgemeester De Vries heeft daarom besloten beide panden te sluiten.

De burgemeester heeft, op grond van de Opiumwet, een wettelijke bevoegdheid om een woning, pand of perceel te sluiten. Afhankelijk van de omstandigheden wordt een sluiting voor drie, zes of twaalf maanden of voor onbepaalde tijd opgelegd. Door woningen, panden en percelen waar sprake is van handel of productie van drugs te sluiten, hoopt de gemeente drugscriminaliteit en verstoring van de openbare orde tegen te gaan.

Drugsoverlast melden

Handel en productie van drugs gaan vaak gepaard met overlast, criminaliteit en veiligheidsrisico’s. Ervaart u drugsoverlast of vermoedt u dat er bij u in de buurt drugs gemaakt of verkocht wordt?  Neem dan contact op met de politie via telefoonnummer 0900-8844. Liever anoniem blijven? Dat kan via Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl

De 18 Friese gemeenten en de Vereniging Friese Gemeenten (VFG) dienen gezamenlijk een statement in bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Zij roepen op voor structureel geld van het Rijk voor de uitvoering van de Cao Aan de slag en Cao SW. De meest kwetsbaren worden nu financieel getroffen en gemeenten moeten het maar zien op te lossen.

Sociale werkvoorzieningen in Fryslân

In Fryslân zijn drie sociale werkvoorzieningen actief: Caparis, Dokwurk en Empatec. Hier krijgen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt vanuit de Participatiewet en de wet Nieuw Beschut Werk een ontwikkel- of werkplek om deel te nemen aan de maatschappij. Zij zijn de mensen om wie dit gaat.

Al langer zorgen om achterblijvende lonen

De zorgen om deze medewerkers zijn niet nieuw. Ook in juni 2023 diende wethouder Marianne Poelman van de gemeente Súdwest-Fryslân namens alle 18 Friese gemeenten een motie in bij de Algemene Ledenvergadering van de VNG. Medewerkers die onder de Cao’s SW en Aan de slag vielen, werden niet gecompenseerd voor de gestegen inflatie. Terwijl reguliere gemeenteambtenaren er wel op vooruit gingen. Hoewel de arbeidsvoorwaarden sindsdien voor een deel echt zijn verbeterd ontbreekt er nog altijd een financiële oplossing voor de lange termijn. De kosten moeten volledig opgehoest worden door de gemeenschappelijke regelingen en de deelnemende gemeenten.

Verbeteringen mogelijk, maar niet zonder steun

De resultaten van de onderhandelingen voor de Cao’s Aan de slag en SW laten zien dat er echt verbetering mogelijk is. Alleen zonder een kostendekkende bijdrage van het Rijk, is dit voor gemeenten onhoudbaar.

Wethouder Marianne Poelman, gemeente Súdwest-Fryslân: “Structurele taken vragen om structurele financiering. Gemeenten nemen hun verantwoordelijkheid voor deze groep, maar dat kan alleen als het Rijk zijn aandeel daarin ook neemt. We moeten dit echt samen doen.”

 “Fryslân spreekt met één stem. Wij ondersteunen dit statement namens alle Friese gemeenten van harte. De VFG staat al jaren achter deze oproep: de sociale werkvoorziening verdient een stevige en zekere financiële basis vanuit het Rijk. Zonder die basis kunnen gemeenten hun wettelijke verantwoordelijkheid voor de meest kwetsbaren niet waarmaken”, aldus Caroline de Pee, portefeuille VFG commissie Werk en Inkomen.