SWF Tichtby

Een luisterend oor kan al een groot verschil maken

Gepubliceerd op .

‘Het telefoontje’ gaf de doorslag voor Annika om langs te komen bij SWF Tichtby. Inwoners die in 2022 recht hadden op energietoeslag hebben via een brief of telefoontje informatie over verschillende regelingen ontvangen van de SWF Tichtby medewerkers. Annika had al meerdere keren advertenties voorbij zien komen in de krant, maar toch was ze nog niet overtuigd. Jarenlang runt ze haar eigen onderneming, ze is gewend om zelf haar dingen te regelen. ‘Maar de meneer aan de telefoon zei, ga ervoor, ‘baat het niet dan schaadt het niet’ en toen dacht ik, waarom ook niet!’

‘Er is geluisterd naar mijn verhaal’

De warme ontvangst en het luisterende oor heeft Annika een andere kant laten zien van de overheid. ‘Ik voelde mij bij SWF Tichtby serieus genomen en er is geluisterd naar mijn verhaal. Samen hebben we gekeken naar de mogelijkheden en wat ik daarvoor moet aanleveren. Het idee is prettig dat je bij vragen bij iemand terecht kan. Er is geen drempel om weer contact te zoeken, om even een appje te sturen of te bellen’. Annika geeft aan dat ze heel positief is over haar ervaring met SWF Tichtby. ‘Ik ben altijd een beetje huiverig geweest naar de overheid, dit door mijn uitkering en alle regels die erbij komen kijken. De overheid maakt het inwoners vaak lastig met verschillende regelingen en alle uitzonderingen die daar dan weer bij horen. Er is altijd een angst of om geld terug te moeten betalen’.

"Ik voelde mij bij SWF Tichtby serieus genomen en er is geluisterd naar mijn verhaal".

Van hulpverlener nu zelf zoekende

Annika heeft jarenlang als hulpverlener gewerkt. ‘Ik heb al jaren een eigen onderneming als coach. De alternatieve therapieën trokken mijn interesse en daarin heb ik mensen echt kunnen helpen.’ En niet alleen in haar werk helpt Annika graag andere mensen. ‘Ik heb ook heel veel vrijwilligerswerk gedaan, en dat doe ik nog steeds. Ik ben ook bij een andere gemeente in Nederland actief geweest als gemeenteraadslid. Allemaal met de reden: andere mensen helpen.’ Op dit moment is het voor Annika door mentale gezondheid lastig om te werken en heeft ze naast haar eigen onderneming ook een uitkering. ‘Ik ben blij dat we dit in Nederland hebben, maar er zitten ook veel regels aan verbonden.’

‘Voor jezelf zorgen betekent ook hulp vragen’

Annika weet als geen ander hoe lastig het is om hulp te vragen. ‘Dankzij het telefoontje ben ik langsgegaan bij SWF Tichtby. Ik weet als geen ander hoe lastig het is om hulp te vragen, maar ik ben positief’. Op de vraag of Annika ook advies wil geven aan andere inwoners die moeite hebben om rond te komen antwoordt ze: ‘Goed voor jezelf zorgen betekent ook hulp vragen. Gemeente Súdwest-Fryslân heeft goedwillende medewerkers die willen helpen. En er zijn heel veel verschillende geldpotjes, waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Je hoeft het niet alleen te doen!’

Dit interview is gehouden met een inwoner van onze gemeente. In overleg hebben we een andere voornaam gebruikt. Wij willen deze inwoner bedanken voor haar openheid.

SWF Tichtby logo

Kom langs bij SWF Tichtby

Heb jij een laag inkomen? Wij helpen je graag!

Of je nu ouder, ondernemer of met pensioen bent. Wij kunnen jou helpen! Wist jij dat er bij de gemeente verschillende geldpotjes zijn om jou te ondersteunen? Misschien kun je wel een vergoeding krijgen voor internet, een ID-kaart of sport- en zwemlessen.

Binnenkort bij jou in de buurt?

  • Bolsward – de Tiid, Jongemastraat 2
    Elke dinsdag van 9.00 - 16.00 uur
  • Sneek - Súdwesthûs, Marktstraat 8
    Iedere werkdag van 9.00 - 12.30 uur

Wil je meer informatie over SWF Tichtby en weten op welke locaties wij aanwezig zijn? Ga naar de pagina SWF Tichtby.