Cliëntervaringsonderzoek Sociaal Domein 2022

Cliëntervaringsonderzoek Sociaal Domein 2022

Gepubliceerd op in Nieuws.

Elk jaar doet de gemeente binnen het Sociaal Domein onderzoek naar de ervaringen van inwoners met onze dienstverlening. Een grote groep mensen die in het jaar daarvoor gebruik hadden gemaakt van een voorziening vanuit de Jeugdwet, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning of de Participatiewet ontvingen een schriftelijke vragenlijst om in te vullen. Ook inwoners die contact hadden gehad met het gebiedsteam kregen de enquête. De resultaten worden gebruikt om onze dienstverlening te verbeteren. ZorgfocuZ is de partij die dit onderzoek voor ons doet.

Van één keer per jaar, naar drie keer per jaar

Dit jaar heeft het onderzoek een nieuwe opzet. De vragenlijst is korter gemaakt en wordt nu drie maal per jaar verstuurd naar mensen die in de maanden daarvoor een aanvraag hebben gedaan voor een van de wetten binnen het Sociaal Domein. Ook mensen die in die periode contact hebben opgenomen met het gebiedsteam krijgen een vragenlijst. Naar aanleiding van de resultaten van deze onderzoeken gaat ZorgfocuZ mensen die daar toestemming voor hebben gegeven opbellen voor een aanvullend gesprek.

We willen hiermee het aantal reacties vergroten, een actueler beeld krijgen van de ervaringen en hopen meer te weten te komen over de ervaringen. Binnenkort zullen de eerste nieuwe vragenlijsten op de mat vallen bij mensen die begin dit jaar een aanvraag hebben gedaan of contact hadden met het gebiedsteam. We zijn erg benieuwd naar de eerste reacties.