Woonvoorzieningen.

Heb je een aanpassing nodig in je woning, bijvoorbeeld door ziekte, een beperking of ouderdom? Blader dan eens door de regelhulp van de Rijksoverheid. Je vindt hier alle belangrijke informatie over zorg en ondersteuning.

Lukt het je niet om zelf een oplossing te vinden? Dan helpen wij je graag. Mogelijk kom je in aanmerking voor een woonvoorziening. Denk hierbij aan voorzieningen voor de bereikbaarheid, de toegang en het gebruik van jouw woning.

Welke woonvoorzieningen zijn er?

Wij vinden het belangrijk dat jij zo comfortabel mogelijk kunt wonen. Daarom kijken wij graag welke voorziening voor jou de beste oplossing is. Onze woonvoorzieningen zijn:

  • Aanpassingen in jouw woning, zoals het verbeteren van toegangspaden en het verbreden van deuren;
  • Een geldbedrag waar je zelf een woningaanpassing mee betaalt;
  • Een vergoeding voor verhuizen.

Hoe vraag ik een woonvoorziening aan?

Wil je een woonvoorziening aanvragen? Dat kan via ons contactformulier. Geef aan welke problemen je hebt bij het zelfstandig wonen of in je dagelijkse leven. Een medewerker van het gebiedsteam neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op. Is een huisbezoek nodig? Dan maakt hij of zij gelijk een afspraak. Het huisbezoek kan bij je thuis plaatsvinden, maar ook op het kantoor van het gebiedsteam. Jullie bespreken jouw leefsituatie en welke mogelijkheden er zijn voor woonvoorzieningen. Heb je een mantelzorger of iemand nodig die jou helpt in bijvoorbeeld het huishouden? Nodig diegene uit voor het huisbezoek. Onze medewerker ondersteunt ook jouw mantelzorger of hulp.

Zodra alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. Je hoort dan binnen 8 weken van ons of een woonvoorziening krijgt of niet. Is er advies nodig van een ander bedrijf? Dan duurt het soms wat langer. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Veelgestelde vragen

Er zijn een aantal zaken die wij niet vergoeden. Zo vergoeden wij geen hulpmiddelen die je gemakkelijk zelf kunt kopen, zoals antisliptegels of handgrepen. Wand- en toiletbeugels worden soms wel vergoed. Wij vergoeden ook geen aanpassingen in keukens die ouder zijn dan 15 jaar. Is je badkamer ouder dan 20 jaar? Ook dan krijg je geen aanpassingen meer vergoed.

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen. Wij noemen dit de eigen bijdrage. Hoeveel je zelf moet betalen? Dat hangt af van je vermogen, je persoonlijke situatie en van de hulp die je krijgt. Dit berekent het Centraal Administratiekantoor (CAK) voor ons. Wil je meer lezen over de eigen bijdrage? Kijk dan eens op de site van het CAK.

Als wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, krijg je van ons een brief toegestuurd. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.