Werk en ondernemen.

Deze pagina is voor iedereen die te maken heeft met ‘werk’ en ‘ondernemen’ binnen onze gemeente. Wij bieden informatie over verschillende projecten en initiatieven voor inwoners, ondernemers en onderwijsinstellingen. Lees hier meer over:

  • Het worden van een nieuwe ondernemer in onze gemeente;
  • Ondernemerschap en (samen)werken;
  • Leerplichtigen die zijn uitgevallen;
  • Werk en uitkeringen.
Werk

Startpunt Ondernemers.

Wil je een eigen bedrijf starten en ben je op zoek naar advies en ondersteuning? Of wil je jouw bedrijf verder ontwikkelen? Het Startpunt Ondernemers biedt samen met het Accountteam voor Ondernemers professionele ondersteuning bij het starten van je bedrijf, maar ook daarna. Denk aan:

  • Persoonlijk advies bij het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden;
  • Hulp bij ondernemersvragen, zoals het opstellen van een ondernemingsplan, financiering, huisvesting en administratie;
  • Evenementen en trainingen, zie onder voor meer informatie.

Voor het maken van een afspraak met Startpunt Ondernemers zijn we dagelijks telefonisch bereikbaar op het nummer 14 0515. Je kunt ook een mail sturen naar startpunt@sudwestfryslan.nl. Je vindt het Startpunt Ondernemers in MiXL, Martiniplein 11 in Sneek.

Wil jij je als ondernemer inzetten voor een beter ondernemersklimaat? Werk dan mee in het Startpunt Ondernemers. Neem contact met ons op via startpunt@sudwestfryslan.nl.

Operatie Werk.

Operatie Werk zet zich in voor meer werk in onze gemeente. Als Overheid werken we samen met Ondernemers en Onderwijs (de 3 O’s) samen aan acties voor een sterker sociaaleconomisch klimaat. Daarmee willen we:

  • Het aantal werkzoekenden terugbrengen tot maximaal 5% in 2020;
  • Een groei van arbeidsplaatsen met 1% per jaar realiseren;
  • De laagste schooluitval van Nederland behouden;
  • Het uitkeringsbestand in de gemeente met 10% laten dalen.

Het Arbeidsmarktplatform is een netwerk van de 3 O’s (Ondernemers, Onderwijs en Overheid) om kennis te delen, initiatieven te ontplooien en elkaar te ontmoeten. Een aantal keer per jaar organiseren wij bijeenkomsten, bijvoorbeeld in de vorm van bedrijfsbezoeken. Houd deze pagina in de gaten voor de agenda.

Bijeenkomsten en trainingen.

Samen met ervaren ondernemers organiseert Startpunt Ondernemers verschillende themabijeenkomsten. Wil je weten wat er allemaal georganiseerd wordt? Meld je dan aan voor de mailinglijst via startpunt@sudwestfryslan.nl.

De themabijeenkomsten vinden elke laatste woensdagavond van de maand plaats. De locatie is steeds verschillend en deelname is gratis. De volgende themabijeenkomsten in 2019 staan gepland:

  • 22 mei
  • 26 juni
  • 25 september
  • 30 oktober
  • 15 november

Aanmelden voor een evenement kan via deze website: evenementen van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Ondernemers en cultuur: gaat dat samen of schrikt het elkaar af? Hoe kun je als ondernemer cultuur inzetten voor je business, waar liggen de kansen? Is dit alleen voor de bedrijven in de toeristensector of profiteren veel meer branches hiervan? Zijn er nog meer verborgen kansen die we (nog) niet benutten? Hoe geven we een gezicht aan onze regio en wat kan cultuurtoerisme hieraan bijdragen? Welke kansen biedt cultuurtoerisme voor ondernemers? Al deze vragen en meer komen aan bod tijdens deze inspirerende thema-avond.

  • Wanneer: Woensdag 26 juni 2019 van 19:30 tot 22:00 uur
  • Waar: Jopie Huisman Museum, Noard 6, 8711 AH, Workum

Programma

  • 19:30 uur – Inloop
  • 20:00 uur – Inleidend programma
  • 20:30 uur – Cultuurtoerisme in Súdwest-Fryslân
  • 21:30 uur – Netwerken met hapje en drankje
  • 22:00 uur – Afsluiting

Deelname is gratis! Aanmelden kan online.

Wil je meer informatie of heb je nog vragen? Mail dan naar startpunt@sudwestfryslan.nl.

Je bent enthousiast, ondernemend en hebt een goed bedrijfsidee. Toch zou je wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Het Startpunt Ondernemers biedt hiervoor speciale trainingen aan. Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Het gebruik van sociale media en het verschil tussen zakelijk en privégebruik;
  • De promotie en koppeling naar je doelgroepen;
  • Inzicht in het financiële deel van je bedrijf;
  • Het houden van een pitch en persoonlijke presentatie.

De training duurt 6 maanden, waarbij je jouw eigen snelheid bepaalt. De training is iedere maandag van 09:30-16:00 uur bij MiXL in Sneek. Deelname is gratis, maar niet vrijblijvend.

Wil je je aanmelden voor de training? Stuur dan een mail met jouw contactgegevens naar startpunt@sudwestfryslan.nl. Geef aan waarom je de training wilt volgen en wat jouw bedrijfsidee is. Na de selectie nodigen we je uit voor een intakegesprek.

Informatie voor ondernemers.

Wil je meer informatie over het starten, laten groeien of beëindigen van je bedrijf? Klik dan hieronder op de verschillende linkjes voor meer informatie. De Kamer van Koophandel denkt, samen met ons, graag met jou mee!

Bedrijf starten – algemeen

1. Officieel starten, wat moet je regelen?
2. Wanneer ben je ondernemer?
3. Rechtsvorm kiezen
4. De AVG

Bedrijf starten – vanuit je situatie

5. Starten met een bedrijf aan huis
6. Inschrijven bij de KvK
7. Starten vanuit een WW-uitkering
8. Bedrijf starten naast een vaste baan
9. Starten door bedrijfsovername
10. Bedrijf starten vanuit arbeidsongeschiktheid
11. Starten als 55-plusser
12. Starten naast een studie
13. Starten als minderjarige
14. Starten met een zakenpartner

Bedrijf starten – stappenplannen

15. Een eigen bedrijf starten, 10 belangrijke stappen
16. Een webshop beginnen
17. Franchisenemer worden
18. Horecabedrijf starten
19. Kinderopvang starten
20. Gastouderbureau starten
21. Bed & breakfast starten
22. Taxibedrijf starten
23. Particulier beveiligingsbedrijf starten
24. Starten met een uitvinding
25. Een NGO opstarten

Bedrijfsvoering

26. Rechtsvorm wijzigen
27. Schijnzelfstandigheid voorkomen
28. Samenwerken met je partner
29. Tijdelijk extra personeel nodig
30. Een modelovereenkomst voor opdrachtgever(s)
31. Klanten die facturen niet betalen
32. Aansprakelijkheid echtgenoot of partner voorkomen
33. Stappenplan deelnemen aan een aanbesteding van de overheid
34. Een bedrijfsverzekering regelen
35. Aanpassing wet medische hulpmiddelen
36. Stappenplan e-Herkenningsmiddel aanschaffen
37. SBI-code

Personeel

38. Voor het eerst personeel aannemen
39. Pensioen regelen voor je werknemers
40. Mobiliteitsbonus en andere personeelssubsidies
41. Personeel overnemen bij bedrijfsovername
42. Contract beëindigen langdurig zieke werknemer
43. Een zieke werknemer weer aan het werk krijgen
44. Werknemer ontslaan bij arbeidsconflict
45. Werknemer op staande voet ontslaan
46. Zzp’er inhuren
47. Een oproepkracht aannemen met een nulurencontract
48. Medewerker meldt zich ziek
49. Medewerker komt in de WIA

Financiering

50. Als Zzp’er pensioen opbouwen
51. Financiering voor de groei van het bedrijf
52. Pensioen regelen als DGA
53. Risico voor de onderneming afdekken
54. Schulden en faillissement eenmanszaak

Freelance en zzp

55. Aan de slag als freelancer of zzp’er
56. Stappenplan starten als zelfstandige in de zorg
57. Starten als zzp’er in de bouw
58. Stoppen met je eenmanszaak

Belastingen

59. Je privéauto zakelijk gebruiken
60. Auto van de zaak
61. Auto importeren
62. Aangifte inkomstenbelasting doen
63. Aangifte vennootschapsbelasting doen
64. Btw-aangifte doen
65. Niet eens met de belastingaanslag
66. Belasting niet op tijd kunnen betalen

Innovatie en productontwikkeling

67. Product ontwikkelen met een samenwerkingspartner
68. Investeerders vinden voor ideeën
69. Ideeën voor een product of dienst beschermen
70. MIT-subsidie aanvragen
71. Product(en) exporteren met een intellectueel eigendom
72. Plagiaat en schending intellectuele eigendom

Bedrijfshuisvesting

73. Bedrijf vestigen op een nieuwe locatie
74. Omgevingsvergunning aanvragen
75. Afwijken van het bestemmingsplan
76. Bezwaar maken tegen een bestemmingsplan

Internationaal ondernemen – import

77. Diensten importeren uit een EU-land
78. Diensten importeren uit een land buiten de EU
79. Goederen importeren uit een land buiten de EU
80. Goederen importeren binnen de EU
81. Goederenvervoer bij import
82. Producteisen bij import
83. Import partner vinden
84. Betalingen bij import

Internationaal ondernemen – export

85. Brexit: gevolgen voor Nederlandse ondernemers
86. Diensten leveren binnen de EU
87. Diensten leveren buiten de EU
88. Goederen exporteren binnen de EU
89. Goederen exporteren buiten de EU
90. Klanten en zakenpartners vinden bij export
91. Goederen transporteren bij export
92. Betalingen bij export
93. Zakelijk geschil bij internationaal ondernemen
94. Producteisen bij export
95. Productie uitbesteden of outsourcen naar het buitenland
96. Regelingen en subsidies bij internationaal ondernemen
97. Bedrijf starten in het buitenland

Duurzaam ondernemen

98. Starten met een duurzame bedrijfsvoering
99. Maak je bedrijfspand energiezuinig voor 2023
100. Informatieplicht energiebesparing

Bedrijf stoppen of verkopen

101. Het bedrijf redden of stoppen
102. Het bedrijf verkopen

Meer informatie over het Ondernemersplein, een initiatief van de Kamer van Koophandel.

Als ondernemer investeer je vaak veel tijd en geld in je bedrijf. Gelukkig steunt de overheid ondernemers aan de hand van subsidies.  Op het ondernemersplein vind je alle informatie over de verschillende subsidies die je als ondernemer aan kunt vragen. Ook geven zij informatie en advies over het kiezen van de juiste regeling.

Voor informatie over de verschillende subsidieregelingen in Noord-​Nederland kun je terecht bij 123subsidie. Dit initiatief is opgezet door Samenwerkingsverband Noord-​Nederland (SNN). SNN verbindt de 3 noordelijke provincies met elkaar en probeert zo de economische positie van Noord-​Nederland te versterken. Iedereen die aan de eisen van het SNN voldoet, mag gebruikmaken van de subsidie.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met SNN via 050-​5224938 of stuur een mail naar 123subsidie@snn.eu.

Wij zetten samen met de Ondernemersfederatie jaarlijks een prijs uit voor ondernemers. Ieder jaar wordt een nieuw thema vastgesteld, dit jaar is het thema ‘Sociaal Werkgeverschap’. Dit houdt in dat een ondernemer het verschil maakt door zich maatschappelijk in te zetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ondernemers die zich hier actief voor inzetten, kunnen worden voorgedragen!

Lees meer over de Ondernemersprijs 2019 of meld je direct aan!

Aanmelden kan tot 1 september 2019, op 10 oktober 2019 worden 3 genomineerden bekendgemaakt. De uitreiking vindt plaats op 15 november 2019. De winnaar wordt gekozen door de ondernemers in de zaal.