Bedrijf starten of groeien
Wil je als ondernemer starten in onze gemeente? Of ben je al ondernemer, maar wil je graag verder met jouw bedrijf en wil je onderzoeken hoe jij dat het beste kunt doen? Op deze pagina lees je er meer over.
Op de pagina Ondernemen is alle informatie voor ondernemers overzichtelijk terug te vinden.

Bedrijf starten of groeien
Wil je meer informatie over het starten, laten groeien of beëindigen van je bedrijf? Klik dan hieronder op de verschillende linkjes voor meer informatie. De Kamer van Koophandel denkt, samen met ons, graag met jou mee!
Bedrijf starten – algemeen
1. Officieel starten, wat moet je regelen?
2. Wanneer ben je ondernemer?
3. Rechtsvorm kiezen
4. De AVG
Bedrijf starten – vanuit je situatie
5. Starten met een bedrijf aan huis
6. Inschrijven bij de KvK
7. Starten vanuit een WW-uitkering
8. Bedrijf starten naast een vaste baan
9. Starten door bedrijfsovername
10. Bedrijf starten vanuit arbeidsongeschiktheid
11. Starten als 55-plusser
12. Starten naast een studie
13. Starten als minderjarige
14. Starten met een zakenpartner
Bedrijf starten – stappenplannen
15. Een eigen bedrijf starten, 10 belangrijke stappen
16. Een webshop beginnen
17. Franchisenemer worden
18. Horecabedrijf starten
19. Kinderopvang starten
20. Gastouderbureau starten
21. Bed & breakfast starten
22. Taxibedrijf starten
23. Particulier beveiligingsbedrijf starten
24. Starten met een uitvinding
25. Een NGO opstarten
Bedrijfsvoering
26. Rechtsvorm wijzigen
27. Schijnzelfstandigheid voorkomen
28. Samenwerken met je partner
29. Tijdelijk extra personeel nodig
30. Een modelovereenkomst voor opdrachtgever(s)
31. Klanten die facturen niet betalen
32. Aansprakelijkheid echtgenoot of partner voorkomen
33. Stappenplan deelnemen aan een aanbesteding van de overheid
34. Een bedrijfsverzekering regelen
35. Aanpassing wet medische hulpmiddelen
36. Stappenplan e-Herkenningsmiddel aanschaffen
37. SBI-code
Personeel
38. Voor het eerst personeel aannemen
39. Pensioen regelen voor je werknemers
40. Mobiliteitsbonus en andere personeelssubsidies
41. Personeel overnemen bij bedrijfsovername
42. Contract beëindigen langdurig zieke werknemer
43. Een zieke werknemer weer aan het werk krijgen
44. Werknemer ontslaan bij arbeidsconflict
45. Werknemer op staande voet ontslaan
46. Zzp’er inhuren
47. Een oproepkracht aannemen met een nulurencontract
48. Medewerker meldt zich ziek
49. Medewerker komt in de WIA
Financiering
50. Als Zzp’er pensioen opbouwen
51. Financiering voor de groei van het bedrijf
52. Pensioen regelen als DGA
53. Risico voor de onderneming afdekken
54. Schulden en faillissement eenmanszaak
Freelance en zzp
55. Aan de slag als freelancer of zzp’er
56. Stappenplan starten als zelfstandige in de zorg
57. Starten als zzp’er in de bouw
58. Stoppen met je eenmanszaak
Belastingen
59. Je privéauto zakelijk gebruiken
60. Auto van de zaak
61. Auto importeren
62. Aangifte inkomstenbelasting doen
63. Aangifte vennootschapsbelasting doen
64. Btw-aangifte doen
65. Niet eens met de belastingaanslag
66. Belasting niet op tijd kunnen betalen
Innovatie en productontwikkeling
68. Investeerders vinden voor ideeën
69. Ideeën voor een product of dienst beschermen
70. MIT-subsidie aanvragen
71. Product(en) exporteren met een intellectueel eigendom
72. Plagiaat en schending intellectuele eigendom
Bedrijfshuisvesting
73. Bedrijf vestigen op een nieuwe locatie
74. Omgevingsvergunning aanvragen
75. Afwijken van het bestemmingsplan
76. Bezwaar maken tegen een bestemmingsplan
Internationaal ondernemen - import
77. Diensten importeren uit een EU-land
78. Diensten importeren uit een land buiten de EU
79. Goederen importeren uit een land buiten de EU
80. Goederen importeren binnen de EU
81. Goederenvervoer bij import
82. Producteisen bij import
83. Import partner vinden
84. Betalingen bij import
Internationaal ondernemen - export
85. Brexit: gevolgen voor Nederlandse ondernemers
86. Diensten leveren binnen de EU
87. Diensten leveren buiten de EU
88. Goederen exporteren binnen de EU
89. Goederen exporteren buiten de EU
90. Klanten en zakenpartners vinden bij export
91. Goederen transporteren bij export
92. Betalingen bij export
93. Zakelijk geschil bij internationaal ondernemen
94. Producteisen bij export
95. Productie uitbesteden of outsourcen naar het buitenland
96. Regelingen en subsidies bij internationaal ondernemen
97. Bedrijf starten in het buitenland
Duurzaam ondernemen
98. Starten met een duurzame bedrijfsvoering
99. Maak je bedrijfspand energiezuinig voor 2023
100. Informatieplicht energiebesparing
Bedrijf stoppen of verkopen
101. Het bedrijf redden of stoppen
102. Het bedrijf verkopen
Op het ondernemersplein vind je veel informatie over de verschillende subsidies die je als ondernemer aan kunt vragen. Ook geven zij informatie en advies over het kiezen van de juiste regeling.
Voor informatie over de verschillende subsidieregelingen in Noord-Nederland kun je terecht bij 123subsidie. Dit initiatief is opgezet door Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). SNN verbindt de 3 noordelijke provincies met elkaar en probeert zo de economische positie van Noord-Nederland te versterken. Iedereen die aan de eisen van het SNN voldoet, mag gebruikmaken van de subsidie.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met SNN via 050-5224938 of stuur een mail naar 123subsidie@snn.eu.
Wil je een eigen bedrijf starten en ben je op zoek naar advies? Of wil je jouw bedrijf verder ontwikkelen? Het Startpunt Ondernemers biedt samen met het Accountteam voor Ondernemers en de consulenten voor zelfstandigen ondersteuning bij het starten van je bedrijf, maar ook daarna. Denk aan:
- Advies bij het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden;
- Hulp bij onder andere het opstellen van een ondernemingsplan, financiering, huisvesting en administratie;
- Evenementen en trainingen.
Voor het maken van een afspraak met Startpunt Ondernemers kun je contact opnemen met een consulent voor zelfstandigen via het nummer 14 0515. Je kunt ook een email sturen.
Wil jij je als ondernemer inzetten voor startende ondernemers? Werk dan mee in het Startpunt Ondernemers door bijvoorbeeld een workshop te verzorgen of een startende ondernemer te begeleiden. Neem contact op via met een consulent voor zelfstandigen via het nummer 14 0515 of stuur een email.
Wil je voor jezelf beginnen? De gemeente biedt mogelijkheden om je hierbij te helpen. Het Startpunt Ondernemers biedt een programma aan voor startende en doorstartende bedrijven. Dit programma bestaat uit verschillende modules. Modules die aan bod komen zijn:
- Ondernemerschap met de ondernemersschets en pitchtraining;
- Bepalen hoe je markt er uitziet;
- Marketing in je bedrijf;
- Inzicht in het financiële deel van je bedrijf.
In een intakegesprek kijken we samen met jou welke modules voor jou van belang zijn. Je bepaalt zelf jouw snelheid en welke modules je volgt. Elke maandag van 9.30 tot 13.00 uur is er een praktische training voor maximaal 12 personen. Daarbij houden we ons natuurlijk aan de RIVM richtlijnen. In de middag is er individuele begeleiding mogelijk. Ook worden er digitale workshops aangeboden
Wil je je aanmelden voor de training? Maak dan een afspraak met een consulent zelfstandigen via telefoonnummer 140515 of stuur een email.
Horecabedrijf starten of overnemen
Ga je een restaurant of een café beginnen? Dan zijn er een aantal dingen die je moet regelen.
Voordat je start met een horecabedrijf, bekijk je in het bestemmingsplan of jouw pand hiervoor geschikt is. Is jouw locatie geschikt voor horeca? Dan kun je BIBOB-vragenlijst invullen en de benodigde vergunningen aanvragen. Lees hier onder meer.
Wil je alcohol schenken in je horecabedrijf? Of wil je alcohol verkopen in een slijterij? Dan moet je een alcoholwetvergunning aanvragen. Dit geldt ook voor verenigingen en stichtingen die zich richten op sport, cultuur, educatie of levensbeschouwing/godsdienst (noemen we een para-commerciële instelling). Bijvoorbeeld sportkantines en dorpshuizen.
Je krijgt alleen een vergunning als je je houdt aan de volgende regels:
- Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar, van goed levens gedrag, staat niet onder curatele en staat is ingeschreven in het register sociale hygiëne (meer informatie zie Sociale Hygiëne);
- Er is altijd minimaal 1 leidinggevende aanwezig;
- Het horecabedrijf voldoet aan de eisen van oppervlakte en bouwbesluit.
Para-commerciële instelling?
Wil je als verenigingen of stichtingen alcohol verstrekken in de kantine van je sportvereniging of clubgebouw? Dan gelden er een aantal aanvullende regels:
- Er moeten altijd 2 vrijwilligers zijn die als leidinggevende op de vergunning moeten en zij zijn: minimaal 21 jaar, van goed levens gedrag, staat niet onder curatele en staat is ingeschreven in het register sociale hygiëne (meer informatie zie Sociale Hygiëne);
- Er moeten huisregels in de kantine hangen;
- De barvrijwilligers gaan naar cursussen;
- De huis- en gedragsregels zijn opgesteld.
Wil je alcohol schenken tijdens een evenement? Kijk dan bij evenement organiseren.
Alcoholwetvergunning aanvragen
Wil je de horecavergunning aanvragen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 0515 en vraag naar team Vergunningen. Je kunt ook het contactformulier invullen, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Naast een aanvraagformulier voor een alcoholwetvergunning heb je het volgende nodig:
- de BIBOB-vragenlijst
Kosten horecavergunning
- Aanvraag alcoholwetvergunning kost € 673,45.
- Wijzigen alcoholwetvergunning kost € 83,70.
Wil je alcohol schenken in je horecabedrijf? Of wil je alcohol verkopen in een slijterij? Dan moet je een alcoholwetvergunning aanvragen. Dit geldt ook voor verenigingen en stichtingen die zich richten op sport, cultuur, educatie of levensbeschouwing/godsdienst (noemen we een para-commerciële instelling). Bijvoorbeeld sportkantines en dorpshuizen.
Je krijgt alleen een vergunning als je je houdt aan de volgende regels:
- Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar, van goed levens gedrag, staat niet onder curatele en staat is ingeschreven in het register sociale hygiëne (meer informatie zie Sociale Hygiëne);
- Er is altijd minimaal 1 leidinggevende aanwezig;
- Het horecabedrijf voldoet aan de eisen van oppervlakte en bouwbesluit.
Para-commerciële instelling?
Wil je als verenigingen of stichtingen alcohol verstrekken in de kantine van je sportvereniging of clubgebouw? Dan gelden er een aantal aanvullende regels:
- Er moeten altijd 2 vrijwilligers zijn die als leidinggevende op de vergunning moeten en zij zijn: minimaal 21 jaar, van goed levens gedrag, staat niet onder curatele en staat is ingeschreven in het register sociale hygiëne (meer informatie zie Sociale Hygiëne);
- Er moeten huisregels in de kantine hangen;
- De barvrijwilligers gaan naar cursussen;
- De huis- en gedragsregels zijn opgesteld.
Wil je alcohol schenken tijdens een evenement? Kijk dan bij evenement organiseren.
Alcoholwetvergunning aanvragen
Wil je de horecavergunning aanvragen? Neem dan telefonisch contact met ons op via 14 0515 en vraag naar team Vergunningen. Je kunt ook het contactformulier invullen, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.
Naast een aanvraagformulier voor een alcoholwetvergunning heb je het volgende nodig:
- de BIBOB-vragenlijst
Kosten horecavergunning
- Aanvraag alcoholwetvergunning kost € 643,53.
- Wijzigen alcoholwetvergunning kost € 61,20.
Wil je een terras bij je restaurant of café? Dan heb je in Sneek en Bolsward een terrasvergunning nodig. In de rest van de gemeente gelden andere regels. Meer informatie lees je in de voorwaarden voor een terras zonder vergunning.
Wil je op een terras permanente schermen, afdaken of vlonders? Dan kan het zijn dat je ook een omgevingsvergunning nodig hebt. Ook kan het zijn dat je een omgevingsvergunning nodig hebt voor het gebruik van de grond voor terras. Doe hiervoor eerst een check via bij het Omgevingsloket.
Wil je het terras tijdelijk uitbreiden vanwege een evenement? Kijk dan bij evenement organiseren.
Kosten
- Wijzigen terrasvergunning kost € 117,50.
- Aanvragen terrasvergunning kost € 61,20.
Iedere horecaondernemer moet naast het aanvraagformulier alcoholwetvergunning of exploitatievergunning een BIBOB-vragenlijst invullen. BIBOB staat voor Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur. Zo kunnen wij controleren of je bedrijf wel of niet gebruikt wordt voor de georganiseerde criminaliteit.
In het Bibob-vragenformulier worden vragen gesteld ten aanzien van de financiering van je nieuwe of bestaande bedrijf. Maar ook vragen ten aanzien van je strafrechtelijke verleden. Naast het formulier moet je ook de benodigde bewijsstukken aanleveren, zoals:
- vennootschapsakte of aandeelhoudersregister
- ondernemingsplan
- openingsbalans
- financierings- en investeringsbegroting
- kopie huur- of koopovereenkomst
- bewijs van inkomen over de afgelopen 3 jaar
- kopie van leningsovereenkomsten
- kopie van openstaande schulden
- andere bewijsstukken die voortvloeien uit het vragenformulier
Het Bibob-vragenformulier wordt samen met het aanvraagformulier aangeleverd.
Wijzigen leidinggevende of beheerder
Wil je een beheerder of leidinggevende toevoegen of verwijderen van je alcoholwetvergunning of exploitatievergunning? Gebruik dan onderstaande digitaal aanvraagformulier.
Waar moet een leidinggevende of beheerder aan voldoen?
Alcoholwet:
- 21 jaar en ouder
- Van goed levensgedrag
- Mogen niet onder curatele staan
- In bezit van SVH-diploma / ingeschreven staan in het Register Sociale Hygiëne
Exploitatievergunning:
- 21 jaar en ouder
- Van goed levensgedrag
- Mogen niet onder curatele staan
- In bezit van SVH-diploma / ingeschreven staan in het Register Sociale Hygiëne – alleen van toepassing bij een coffeeshop
Exploitatie speelautomatenhal:
- 25 jaar en ouder
- Mogen niet onder curatele of bewind staan
- Van goed levensgedrag
Wijzigen lokaliteit of terras
Is in je horecagelegenheid de ruimte kleiner of groter geworden of wil je een ruimte toevoegen aan je vergunning? Dit kan ook een terras zijn waarvoor geen terrasvergunning nodig is. Gebruik dan onderstaande digitaal aanvraagformulier.
Terrasvergunning aanvragen of wijzigenKosten exploitatievergunning
- Wijzigen alcoholwetvergunning kost € 83,70.
- Wijzigen exploitatievergunning kost € 61,20.
Vanaf 1 juli 2023 gaat de Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh) het Register Sociale Hygiëne bijhouden. Dit register wordt gebruikt bij het beoordelen van de aanvraag voor een alcoholvergunning. Ook zal Lcsh de erkenning van diploma’s Sociale Hygiëne vanaf dat moment verzorgen.
- Ben je voor 1 juli 2023 geregistreerd in het Register sociale hygiëne? Bevestig dan ná 1 juli 2023 je registratie via de website van de Lcsh.
- Je huidige registratie blijft geldig tot de bevestiging. Je hebt na 1 juli 5 jaar de tijd om je registratie te bevestigen. Daarna vervallen alle niet bevestigde registraties.
- De bevestiging van je registratie is kosteloos.
Wil je ontheffing van de sluitingstijd aanvragen? Klik dan op de onderstaande knop om de aanvraag te kunnen doen. Hebben wij je aanvraag binnen? Dan gaan we gelijk voor je aan de slag.
Kosten ontheffingsaanvraag
- De ontheffing sluitingstijd kost € 61,20.
Agrarisch bedrijf starten of uitbreiden
Wil je een agrarisch bedrijf beginnen of je bedrijf uitbreiden? Dan heb je vaak een omgevingsvergunning nodig voor de milieu- of bouwactiviteiten. Naast een melding in het kader van het Activiteitenbesluit, heb je in sommige gevallen ook nog een vergunning van de Provincie Fryslân nodig.
De provincie toets jouw aanvraag aan de Wet natuurbescherming. Wanneer je een agrarisch bedrijf begint of uitbreidt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor aangewezen natuurgebieden (de Natura2000 gebieden), dier- en plantensoorten. Mogelijk ben je dan verplicht een vergunning aan te vragen. Lees hieronder verder voor meer informatie.
Wil je je agrarisch bedrijf uitbreiden of wil je er juist één starten? Neem dan contact met op met team Vergunningen via ons telefoonnummer 14 0515. Aan de hand van jouw plannen leggen zij je graag uit welke stappen je moet nemen.
Heb je een verleende milieuvergunning, milieumelding of bouwtekening nodig? Stuur dan een e-mail naar archief@sudwestfryslan.nl.
Op onderstaande websites vind je meer informatie.
- Informatie van de provincie Fryslân over de Wet natuurbescherming;
- Kijk eens bij Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).
Heroriëntatie ondernemerschap
Wil je graag verder met jouw bedrijf en wil je onderzoeken hoe jij dat het beste kunt doen? Lees hier wat de mogelijkheden zijn.
Het Business Makeover platform heeft als doel om ondernemers te steunen in hun activiteiten. Het geeft jou de mogelijk om als ondernemer je klanten beter in kaart te brengen, je bedrijf te testen en vele andere ondernemersdoelen. Door een groot aanbod van verschillende tools kan je gericht te werk gaan. Het platform is geheel kosteloos en voor iedere ondernemer een handige tool om meer kwaliteit aan je onderneming te brengen. Ga direct aan de slag!
Met de KvK Krachtmeting krijg je inzicht in je ondernemersvaardigheden. Doe de test en meet jouw krachten met die van 1.500 andere potentiële ondernemers! De test bestaat uit vragen over ondernemerschap, marketing, netwerken en financiën. Ga naar de website van KvK om aan de slag te gaan met de krachtmeting.
Via het Ondernemersklankbord kun je tijdelijk gratis een coachtraject starten. Een persoonlijk traject van maximaal een half jaar. De adviseur is jouw klankbord en geeft onpartijdig advies.
De adviseur kan je bijvoorbeeld helpen met marktonderzoek, het bedrijf doorlichten, verbeteren en/of adviseren inzake bedrijfsopvolging en waar nodig doorverwijzen.
Ben jij een MKB'er met groeiambitie die sterker uit deze crisis wil komen, maar zie je de kansen even niet en heb je te weinig specialistische kennis in huis? Sta je open voor nieuwe inzichten, dan is Business Boost Friesland misschien iets voor jou. Dit programma helpt mkb’ers met een kennisnetwerk, kortstondig, intensief en gratis. Met advies van een aantal topspecialisten ga je samen aan de slag, om ervoor te zorgen dat je sterker uit deze crisis komt en de basis voor verdere groei legt. Voor meer informatie kun je contact opnemen met je accountmanager of kijk op de website van Business Boost Friesland.
Ondernemersverenigingen
Wij hebben in onze gemeente een aantal ondernemersverenigingen. Zij behartigen de belangen van de deelnemende leden. Lees verder op de pagina ondernemersverenigingen.
Ondernemersbijeenkomsten
Regelmatig organiseren wij (online) evenementen/netwerkbijeenkomsten voor ondernemers. Het doel van de bijeenkomsten? Het inspireren en enthousiasmeren van ondernemers, het delen van kennis en het uitbreiden en onderhouden van contacten!