Vervoersvoorzieningen

Word jij in het dagelijkse leven beperkt in je mobiliteit? Bijvoorbeeld door ziekte, ouderdom of een beperking? Dan kom je misschien in aanmerking voor een vervoersvoorziening. Zo ben jij snel weer goed op weg, ook als je niet meer zo mobiel bent.

Welke vervoersvoorzieningen zijn er?

Wij vinden het belangrijk dat jij zo mobiel mogelijk bent. Daarom bieden wij een aantal vervoersvoorzieningen. Je kunt bij ons terecht voor:

  • Een scootmobiel;
  • Een aanpassing aan je auto;
  • Reizen met de taxi.

Reizen met de taxi

Ben je vaak afhankelijk van de taxi? En wil je graag een vervoersvoorziening? Dan helpen wij je graag. Het Wmo-taxivervoer is namelijk alleen bedoeld voor ritten binnen een straal van 25 kilometer van jouw woonadres. De chauffeur haalt je op bij de voordeur en helpt je bij het in- en uitstappen. Je krijgt van ons een taxipas, waarmee je taxiritten kunt reserveren. Je moet deze pas ook meenemen tijdens de rit. De taxipas is alleen voor jou en mag niet door anderen worden gebruikt.

Je kunt met behulp van het digitale aanvraagformulier een Wmo-taxipas aanvragen. Je hebt hiervoor DigiD nodig. Ook wordt in het formulier zelf gevraagd om een digitaal kopie van je ID-bewijs.

Hoe vul ik een digitaal formulier in?

Bekijk het filmpje hoe je dit moet doen.

Lukt het je niet om het digitale formulier in te vullen, neem dan contact met ons op. We sturen een aanvraagformulier naar je op.

Je komt in ieder geval niet in aanmerking voor een Wmo-taxipas, wanneer je:

  • geen lichamelijke of psychische beperking hebt, waardoor je geen gebruik kunt maken van openbaar of eigen vervoer (auto, fiets, etc.);
  • beperking korter dan 6 maanden duurt. Vind je dat je voor deze kortere periode toch in aanmerking moet komen voor een taxipas? Geef dan in een toelichting aan waarom je een taxipas nodig hebt;
  • meer dan 800 meter kunt lopen;
  • in het bezit bent van een OV-begeleiderskaart of daar recht op hebt.
    Meer informatie over de OV-begeleiderskaart en hoe je hem kunt aanvragen;
  • zonder hulp, dus zelfstandig, een bushalte kunt bereiken;
  • voor het vervoer altijd een beroep kunt doen op je omgeving (zoals je partner, kinderen, familie, buren, vrienden of kennissen);
  • de Wmo-taxipas alleen wilt gebruiken voor bezoek aan ziekenhuis of specialist voor een medische behandeling én de zorgverzekeraar deze reiskosten vergoedt;
  • in het bezit bent van een Gehandicaptenparkeerkaart voor een Bestuurder (GPK-B).

Heb je een inklapbare rolstoel, rollator of een ander loophulpmiddel? Die mag gewoon mee in de taxi. Overleg dit van tevoren wel even met het taxibedrijf, zo weten zij dat ze ruimte vrij moeten houden.

Wil je je rolstoel, scootmobiel, hulphond, of een ander hulpmiddel meenemen in de taxi? Dan heb je toestemming van ons nodig.

Wil je een taxi reserveren? Doe dit uiterlijk 1 uur van tevoren. Vergeet niet je telefoonnummer door te geven. Soms is de chauffeur namelijk iets eerder of juist later. Je krijgt dan ongeveer 5 minuten voordat de taxi arriveert een telefoontje van de chauffeur. Heb je een gehoorbeperking? Dan krijg je een sms.

De taxicentrale is bereikbaar van 07.00 tot 24.00 uur. Vertrek je uiterlijk om 24.00 uur? Dan brengt de chauffeur je naar het afgesproken adres. Soms duurt de rit iets langer dan normaal, omdat de chauffeur nog andere passagiers moet ophalen. Reserveer je taxirit bij 1 van deze bedrijven:

  • De Vier Gewesten, bereikbaar via 0515 232222 (de taxiritten worden uitgevoerd door taxi Van der Bles)
  • Taxi Witteveen, bereikbaar via 0515 411414

Is je Wmo-taxipas vermist of ben je hem verloren? Registreer dan de vermissing op www.verlorenofgevonden.nl. Na het registreren van de vermissing, kan een nieuwe taxipas worden aangevraagd.

Is je Wmo-taxipas gestolen? Doe dan een melding bij de politie. Met het proces-verbaal kan je een nieuwe taxipas aanvragen.

De kosten voor een vervangende Wmo-taxipas zijn € 47,10. Raak je je pas nog een keer kwijt, dan moet je € 62,70 betalen.

Voor taxivervoer betaal je een eigen bijdrage. Voor elke rit betaal je € 0,24 per kilometer. We kijken hierbij naar het aantal kilometers volgens de snelste route.

Je mag 1 volwassene of maximaal 2 kinderen onder de 4 jaar gratis meenemen.
Neem je kinderen tussen de 4 en 12 jaar mee? Dan betaal je 50% van je eigen bijdrage.

Overleg met het taxibedrijf hoe je de rit betaalt. Dit kan contant of via een rekening.

Heb je een vraag, opmerking of klacht over een taxirit? Neem contact op met het taxibedrijf.

Je ontvangt van ons een brief met een besluit over welke hulp je krijgt. Dit heet een beschikking.

Ben je het niet eens met ons besluit? Maak hiervoor bezwaar.

Vervoer buiten de regio (Valys)

Voor het vervoer buiten je regio (meer dan 25 kilometer), kun je gebruik maken van Valys. Ook de eerste 25 kilometer vallen dan onder de Valys-kilometers en niet onder de Wmo-kilometers.

Als Valys-pashouder krijg je jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget waarmee je voor € 0,20 per kilometer gebruik kunt maken van een taxi. Als je deels met de trein kunt reizen bestaat de taxirit uit aanvullend vervoer. Ook kun je Valys gebruiken als je overstapproblemen hebt bij het treinreizen. Dit heet Valys Begeleid (assistentieverlening).

Geef bij je reservering aan of je een hulpmiddel meeneemt. Bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel of een rollator.

Er mogen maximaal twee hulpmiddelen mee. Alle hulpmiddelen uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de Zorgverzekeringswet mogen gewoon worden meegenomen in de taxi of de taxibus. De enige voorwaarde is dat een hulpmiddel goed vastgezet moet kunnen worden. Ook moeten de hulpmiddelen in het voertuig passen.

Wil je boeken? Bel dan tussen 06.00 uur ’s ochtends en 01.00 uur ’s nachts naar 0900- 9630 (lokaal tarief).
Het is verstandig om ten minste één dag van tevoren te boeken.

Omdat in onze gemeente de straal van 25 kilometer wordt gebruikt, kun je de rit niet digitaal boeken. Je moet dus bellen en aangeven dat onze gemeente een straal van 25 kilometer gebruikt.

Houd bij het plannen van je reis rekening met het volgende:

  • de taxi kan vijftien minuten eerder of later voor komen rijden dan afgesproken;
  • de reis kan soms worden gecombineerd met die van andere passagiers. Hierdoor kan de reis maximaal twee keer zo lang duren. Als de route hierdoor langer is, zijn de kosten voor jou uiteraard niet hoger.

Valysritten worden gereden tussen ’s ochtends 06.00 uur en ’s nachts 01.00 uur.

Je mag bij Valys één begeleider gratis meenemen.

Daarnaast mag je maximaal 2 reisgenoten meenemen voor hetzelfde kilometertarief dat jij ook betaalt, namelijk € 0,20 per kilometer. Je reisgenoten moeten op dezelfde plek in- en uitstappen.

Wanneer je een reis boekt, moet je aangeven of je reisgenoten meeneemt en het aantal reisgenoten.

Dat kan, maar dan heb je een tijdelijke Valys treinpas nodig om de begeleider gratis mee te laten reizen. Wanneer je bij de boeking aangeeft dat je een begeleider wilt meenemen, wordt dit allemaal geregeld.

Het kan gebeuren dat door omstandigheden de taxi niet komt opdagen. Neem in dat geval direct contact op met Valys via 0900-9630, optie 2 (lokaal tarief).

Zij proberen een vervangende taxi voor je te regelen. Indien de taxi later dan één uur en kwartier na de afgesproken tijd verschijnt, dan geldt de compensatieregeling van Valys. In dat geval hoef je de reis niet te betalen en worden geen kilometers van je budget afgeschreven.

Ook wanneer de maximale duur van jouw reis met 60 minuten of meer wordt overschreden, hoef je niets te betalen. Ook worden er dan geen kilometers van je budget afgehaald.

Om voor Valys in aanmerking te komen moet je in het bezit zijn van 1 van de volgende documenten:

  • een bewijs van de gemeente dat je recht hebt op Wmo-vervoer, een -rolstoel of een -scootmobiel;
  • een gehandicaptenparkeerkaart;
  • een OV-begeleiderskaart;
  • een verklaring van de gemeente dat er wel een noodzaak is voor vervoer. Ondanks dat je niet beschikt over bovenstaande documenten.

    Mocht je in aanmerking komen voor deze verklaring? Dan nemen wij in de verklaring je mobiliteitsbeperking op. Ook noemen we uiteraard de reden waarom je niet in aanmerking komt voor de hierboven genoemde voorzieningen.

    Denk je dat je in aanmerking komt voor zo’n verklaring? Neem dan contact met ons op.  

Voor een Valys-aanvraagformulier bel je naar 0900 - 9630.

Hoe vraag ik een andere vervoersvoorziening aan?

Wil je een Wmo-taxipas aanvragen? Lees verderop op deze pagina hoe je dit regelt.

Wil je een andere vervoersvoorziening aanvragen, bijvoorbeeld een auto-aanpassing of een scootmobiel, doe je via het contactformulier. Geef aan welke problemen er zijn in je woning of in je dagelijkse leven. Een medewerker van het gebiedsteam neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op.

Is een huisbezoek nodig? Dan maakt hij of zij gelijk een afspraak. Het huisbezoek kan bij je thuis plaatsvinden, maar ook op het kantoor van het gebiedsteam. Jullie bespreken jouw leefsituatie en welke mogelijkheden er zijn voor hulp. Heb je een mantelzorger of iemand nodig die jou helpt in bijvoorbeeld het huishouden? Nodig diegene uit voor het huisbezoek. Onze medewerker ondersteunt ook jouw mantelzorger of hulp.

Zodra alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. We hebben 8 weken de tijd om onderzoek te doen en te beoordelen op welke vervoersvoorziening je eventueel recht hebt.

Neem contact op met het gebiedsteam

Voor sommige voorzieningen moet je een eigen bijdrage betalen. Meer informatie over vervoersvoorzieningen.

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen. Wij noemen dit de eigen bijdrage genoemd. Denk aan huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb.

Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Wij leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan eens bij het CAK. Op deze site staat heel veel informatie die voor jou van belang zijn, bijvoorbeeld wanneer je wel of niet een eigen bijdrage betaalt.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, krijg je van ons een brief toegestuurd. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je hiervoor bezwaar maken.

Zie ook