Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag

Ik ben huurder en wil een melding van ongewenst verhuurgedrag maken

Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten goed verhuren en zich netjes gedragen. Zij mogen bijvoorbeeld niet discrimineren of huurders intimideren. En het moet voor een huurder duidelijk zijn welke servicekosten hij moet betalen en dat bedrag mag niet te hoog zijn. Als een verhuurder zich niet aan de regels houdt, kan je dit melden bij het meldpunt Ongewenst verhuurgedrag van de gemeente. Het maakt daarbij niet uit voor hoe lang je huurt, of dat je arbeidsmigrant bent, of nog een woning zoekt.

Een melding maken?

Je kan een melding maken met of zonder DigiD. Dit doe je door te klikken op onderstaande knop. 

Doe een melding

Veelgestelde vragen

Je kan over de volgende onderwerpen een melding maken bij de gemeente: 

  • Woondiscriminatie: een verhuurder mag een huurder niet weigeren op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid.
  • Intimidatie: verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met het opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat je geen elektriciteit meer krijgt.
  • Drie maanden borg of meer: per 1 juli 2023 mogen verhuurders een waarborgsom vragen van maximaal twee maanden de kale (aanvangs)huurprijs. Is het contract vóór 1 juli 2023 afgesloten, dan is het maximaal drie maanden.
  • Geen huurcontract op papier: een huurcontract moet altijd op papier staan. Zo is er duidelijk wat er is afgesproken. Op het contract moet een handtekening staan van de huurder en de verhuurder. Huurcontracten die zijn afgesloten vóór 1 juli 2023 en die niet op papier staan, hoeft de verhuurder niet alsnog op papier te zetten.
  • Geen eerlijke servicekosten: de servicekosten moeten eerlijk zijn. Een verhuurder mag alleen servicekosten in rekening brengen die in de wet staan. Bijvoorbeeld kosten voor gas, water, elektra of voor de individuele meter. Of kosten voor het gebruik van de meubels die in de woning staan of voor schoonmaakkosten van gemeenschappelijke ruimtes. En de verhuurder moet ieder jaar een afrekening van de servicekosten naar de huurder sturen waarin precies staat welke kosten hij in rekening brengt.
  • Geen informatie over rechten en plichten als huurder: de verhuurder moet een huurder altijd goed informeren over verschillende zaken:
    • de rechten en plichten die niet in het huurcontract staan;
    • hoe hoog de borg is en wanneer de huurder die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken;
    • informatie over het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag;
    • een compleet overzicht van de kosten die de verhuurder als servicekosten rekent.
    • de berekening van de huurprijs op basis van de puntentelling uit het woningwaarderingsstelsel.
      Let op: deze regel geldt alleen voor huurcontracten vanaf 1 juli 2024 voor kamers, sociale huurwoningen en middenhuurwoningen*.
  • De verhuurbemiddelaar rekent bemiddelingskosten: Als een verhuurbemiddelaar een woning verhuurt in opdracht van een verhuurder, mag hij de huurder niet vragen om bemiddelingskosten.
  • Huurprijs en huurprijs verhoging: vanaf 1 juli 2024 mag de huurprijs en huurprijsverhoging voor kamers, sociale huurwoningen en middenhuurwoningen* niet hoger zijn dan vastgesteld op basis van de puntentelling. Bij het huurcontract moet een overzicht worden verstrekt van deze puntentelling.

* Sociale huurwoningen zijn woningen met maximaal 143 punten op basis van het puntenstelsel. Middenhuurwoningen zijn woningen met maximaal 186 punten op basis van het puntenstelsel.

Een arbeidsmigrant kan daarnaast een melding doen als:

  • het huurcontract en het arbeidscontract niet van elkaar gescheiden zijn;
  • de rechten en plichten niet in een taal zijn geschreven die de arbeidsmigrant begrijpt.

Huur je een woning van een woningcorporatie zoals Elkien, Accolade of Woon Friesland? Dan kun je geen melding indienen bij de gemeente, maar moet je je wenden tot de woningcorporatie.

Wil je een melding indienen die niet gaat over goed verhuurderschap? Dan verwijzen wij je naar de pagina Melding doen.

Op de website van Volkshuisvesting Nederland is meer informatie te vinden over de Wet betaalbare huur. Daarnaast kun je op de website van de huurcommissie zelf een huurprijscheck uitvoeren.

Je kunt dit bespreken met de verhuurder. Kom je er niet uit met de verhuurder? Dan kun je de zaak voorleggen aan de Huurcommissie. Die doet dan een bindende uitspraak, waar huurder en verhuurder zich aan moeten houden. Meer informatie over wat de huurcommissie voor je kan betekenen lees je op de website van de Huurcommissie:,

Je kunt ook een melding indienen bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag van de gemeente als de huurprijs hoger is dan is toegestaan. De gemeente kan maatregelen nemen tegen een verhuurder die zich niet aan de regels houdt.

Als je een melding doet en je hebt je contactgegevens op het formulier gezet, dan bellen wij je altijd op. Dit doen we binnen een week. Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt, dan onderzoeken wij je melding. Ook anonieme meldingen onderzoeken we, maar wij kunnen je dan niet bellen. Het is voor de gemeente dan moeilijker om iets te doen aan het gedrag van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar.

Als je een melding doet dan nemen we binnen een week contact met je op. Je kunt de melding dan verder toelichten en wij kunnen aanvullende vragen stellen. Daarnaast zullen we uitleggen hoe het vervolg van de procedure er uit kan zien. Dit kan per melding verschillen.

Een verhuurder mag een huurder niet zomaar uit een huis zetten. Hiervoor moet een goede reden zijn, bijvoorbeeld omdat de huur niet betaald wordt. Het indienen van een melding over een verhuurder is geen goede reden. De verhuurder mag jou daarom niet uit een huis zetten.

Ook het dreigen om een huurder, zonder goede reden, uit huis te zetten is niet toegestaan. Hierover kun je een melding doen via het meldpunt.

Contact

Heb je nog vragen, bel dan het gemeentenummer 14 0515 of neem contact op via het contactformulier.

Kijk voor meer informatie over de algemene regels op de website van de Rijksoverheid

Zie ook