Aanvullende informatie Social Return

Social Return on Investment (in het vervolg Social Return) betekent letterlijk: ‘iets teruggeven aan de samenleving’ en is net als duurzaam inkopen onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen en/of opdrachtgeven. Social Return beoogt dat een investering ook concrete sociale winst (return) oplevert, naast het ‘gewone’ rendement. In de inkooppraktijk betekent dit dat de opdrachtgever van haar opdrachtnemers (“leveranciers”) eist dat zij een deel van de opdrachtwaarde investeren in het, bij voorkeur, creëren van extra werk/leer(ervarings)plaatsen, bijvoorbeeld door een deel van de opdracht uit te laten voeren door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De aanbesteding is door opdrachtgever aangemerkt als project/opdracht voor toepassing van Social Return, waarbij onderstaande bepalingen onverkort van toepassing zijn op opdrachtnemer c.q. gegunde leverancier. Door zich in te schrijven op deze aanbesteding, verplicht de inschrijver zich om bij gunning het contractueel vastgelegde Social Return percentage aan te wenden in het kader van Social Return. Indien Social Return is opgenomen als (sub)gunningscriterium, blijkt dit uit het aanbestedingsdocument dat de gunningscriteria nader beschrijft. In een voorkomend geval is het geoffreerde Social Return percentage bepalend voor de minimale jaarwaarde van de Social Return verplichting. Hierbij zal gevraagd worden om:

  • een Plan van Aanpak waarvoor bij de beoordeling van de offertes punten aan worden toegekend conform de beschrijving in het bestek, en/of
  • een percentage in te vullen Social Return (hoger dan 2%)

Meer informatie

Social Return (on investment) is een aanpak om Social Impact te generen en de kans op werk te vergroten voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van arbeidsplaatsen, leer-werkbanen en stageplekken. Het gaat hierbij om duurzame inzet van werkzoekenden, bij voorkeur uit de gemeente of regio van de opdrachtgever.

Gemeenten, provincies en andere opdrachtgevers in de arbeidsmarktregio’s Drenthe, Friesland en Groningen werken met betrekking tot Social Return met de bouwblokkenmethode en hebben de monitoring belegd in de Social Return Monitor

Tot de doelgroep van Social Return behoren:

  • Personen zonder arbeidsbeperking die een uitkering ontvangen vanuit de Participatiewet en langer dan 3 maanden werkloos-werkzoekend zijn;
  • Personen met een arbeidsbeperking die onder de doelgroep Banenafspraak vallen (doelgroepregister);
  • Personen met een WSW-indicatie;Personen met een beschutte werkplek;
  • Personen met een uitkering op grond van de werkloosheidwet en die langer dan 3 maanden werkloos-werkzoekend zijn;
  • Personen met een uitkering WIA- of WAO-uitkering;
  • Personen die stagelopen in het kader van een opleiding;
  • Pro/VSO leerlingen of voormalig Pro/VSO leerlingen die niet ingeschreven zijn/worden in het doelgroepregister;
  • Niet-uitkeringsgerechtigden (NUG).

De waarde van de bouwblokken is opgebouwd uit kosten en inspanningswaarden gerelateerd aan de afstand van de doelgroep tot de arbeidsmarkt.

De werkloos/werkzoekende (WW/PW/NUG) telt voor maximaal 24 maanden mee als Social Return kandidaat, gerekend vanaf datum eerste plaatsing op een Social Return opdracht.

Personen behorende tot de doelgroep Banenafspraak tellen doorlopend mee gedurende de termijn waarin zij staan ingeschreven in het landelijk Doelgroepregister.

Jongeren (18 tot 27 jaar) kunnen altijd worden opgevoerd in het kader van Social Return, mits ze ingeschreven staan als werkloos-werkzoekend.

Een nieuwe kandidaat mag in de 3 maanden voorafgaande aan de gunningsdatum niet werkzaam zijn geweest bij de opdrachtnemer of onderaannemer.

Een bestaande kandidaat afkomstig uit een Social Return doelgroep, die voorafgaand aan de gunning in dienst is van de opdrachtnemer of onderaannemer, mag vanaf de gunningsdatum tot maximaal 24 maanden na het begin van de arbeidsovereenkomst meegenomen worden als Social Return invulling. Uitzondering hierop vormen de doelgroepen die voor onbepaalde tijd meegenomen mogen worden.

Een stage kan voor maximaal de duur van de opleiding worden verantwoord.

Indien je een stageplaats beschikbaar stelt om jouw Social Return verplichting mee in te vullen, dient er sprake te zijn van een passende stagevergoeding. Deze vergoeding moet minimaal alle kosten dekken die de student (stagiair) maakt om stage te kunnen lopen bij uw onderneming. Hierin volgen wij het stagepact MBO 2023-2027.
Voor meer informatie hierover, zie Stagepact MBO 2023 - 2027 | Convenant | Rijksoverheid.nl.

Kosten gemaakt voor de inzet van een intermediair (niet Werkgeversservicepunt) komen voor rekening van de opdrachtnemer en kunnen niet worden opgevoerd in het kader van de Social Returnverplichting.

Premieblokken kunnen de waarde van een bouwblok verhogen. Deze kunnen per kandidaat eenmalig ingezet worden. Leeftijdsgebonden premieblokken tellen naar rato van inzet op de opdracht en vanaf/tot de aangegeven leeftijdsgrens mee.

De inschrijver wordt gevraagd voor de invulling van de Social Return eis een voorstel voor de in te zetten doelgroep(en), de mogelijke inzet qua arbeid of functie, eventuele scholing en het aantal plaatsingen te doen en dit in een Plan van Aanpak (zie bijgevoegd document) te verwoorden. Dit voorstel is onderdeel van de inschrijving indien Social Return als gunningscriterium wordt uitgevraagd en dient gelijktijdig met de overige inschrijvingsstukken te worden ingediend. Indien Social Return niet als gunningscriterium wordt uitgevraagd dan hoeft alleen de opdrachtnemer het Plan van Aanpak binnen 10 werkdagen met de gekoppelde Social Return adviseur/accountmanager te bespreken of stelt na overleg met de Social Return adviseur/accountmanager een plan van aanpak op. Het Plan van Aanpak beslaat bij voorkeur 1 tot maximaal 2 A4 en geeft op hoofdlijnen de voorgenomen invulling weer.

Indien Social Return ook als subgunningscriterium wordt gebruikt dan kan het Plan van Aanpak ook in de beoordeling daarvan worden betrokken.

Opdrachtgever geeft in de aanbestedingsdocumenten aan waarop hij het Plan van Aanpak beoordeelt. Dit kan betekenen dat van inschrijver in dat geval een gedetailleerder en uitgebreider Plan van Aanpak wordt verwacht.

DoelgroepenWaarde Social Return *1Periode/Specificatie
Participatiewet€ 45.0002 jaar
Doelgroep Banenafspraak€ 55.000Altijd (3)
WW€ 22.5002 jaar
WIA/WAO€ 45.000Altijd
MBO BBL€ 27.500Opleidingsperiode (4)
MBO BOL€ 17.500Opleidingsperiode (4)
Pro/VSO€ 20.000Opleidingsperiode (4)
Praktijkleren€ 17.500Opleidingsperiode (4)
NUG (Niet uitkeringsgerechtigde)€ 15.0002 jaar
Onderaanneming SW-bedrijf en Sociale ondernemingDaadwerkelijk gemaakte arbeidskosten medewerkerFactuurwaarde inzet medewerkers. Bij in dienst nemen van een SW’er geldt doelgroep Banenafspraak. (5)
Premieblokken
Jongeren tot 27 jaar (Exclusief scholing/stage doelgroep)€ 10.000 (1)Eenmalig
Werkzoekende 50+€ 10.000 (1)Eenmalig
Personen met taalachterstand6€ 10.000Eenmalig (6)
Vast dienstverband binnen projectperiode€ 10.000Eenmalig (7)
  1. De waarde van de doelgroep en het premieblok is op basis van een fulltime jaarcontract (= 36 uur) en telt naar rato inzet op de opdracht mee. De waarde van de doelgroep is opgebouwd uit begeleidingskosten, vervangingskosten, arbeidskosten, eenvoudige scholing en werkgeverslasten.
  2. De premieblokken zijn niet van toepassing op onderaanneming SW-bedrijf en sociale onderneming, MBO BBL en BOL.
  3. De doelgroep Banenafspraak telt doorlopend mee mits ingeschreven in het landelijk Doelgroepregister.
  4. De kandidaat telt binnen de projectduur mee voor de duur van de opleiding of stage.
  5. De premieblokken zijn niet van toepassing op onderaanneming SW-bedrijf en sociale onderneming.
  6. Kan eenmalig per kandidaat met een taalachterstand (ingevoerd onder één van de bouwblokken) als maatwerk-verantwoording opgevoerd worden op de Social Return verplichting na een dienstverband van minimaal 3 maanden.
  7. Kan eenmalig per kandidaat (ingevoerd onder één van de bouwblokken) als maatwerk-verantwoording opgevoerd worden bij uitkeringsonafhankelijkheid van de kandidaat voor einde projectperiode.

Maatwerk-activiteiten

Wanneer het niet mogelijk is om de Social Returnverplichting in te vullen met bouwblokken, kan worden uitgeweken naar Maatwerk activiteiten. In overleg met en na goedkeuring van opdrachtgever kan dit maatwerk als alternatieve invulling ingezet worden onder gebruikmaking van de keuzekaart. Ook hier geldt dat de invulling een verband moet hebben met de gegunde opdracht.

Keuzekaart Maatwerk-activiteiten

ActiviteitWaardePeriode/ Specificaties
Lokale maatschappelijke activiteiten (bijvoorbeeld een gastles, deelname (wijk c.q. lokale/regionale) activiteit.€ 100,- per uur (1)Maximaal 10 uur per activiteit. Inclusief voorbereiding.
Proefplaatsing/Werkervaringsplaats€ 75,- per uur voor begeleidingskosten (2)
(Max 10 uur per week)
Maximaal 3 maanden.
Stageplaats HBO of WO€ 50,- per uur voor begeleidingskosten (2)
(Max 5 uur per week voor duur stage)
(Afstudeer) Stage vanuit HBO/WO opleiding op het gegunde werk.
Inkopen bij een Sociale ondernemingInkoop min eventuele materiaalkostenIn overleg met Social Return adviseur/ accountmanager.
Bijzondere verantwoordingNader te bepalen bedrag (1)Aangepaste invulling Social Return op de gegunde opdracht in overleg met de Social Return adviseur/ accountmanager.
  1. In te vullen onder ‘kosten-verantwoording’ na akkoord van de opdrachtgever.
  2. In te vullen onder ‘kandidaat-verantwoording’ na akkoord van de opdrachtgever.

Voor inspiratie kijk ook op sroifryslan.nl.

Opdrachtgever: De organisatie die een opdracht verstrekt aan een opdrachtnemer

Opdrachtnemer: De organisatie die een opdracht gegund heeft gekregen van de opdrachtgever.

Accountmanager Werk: Persoon die werkzaam is bij of voor opdrachtgever en opdrachtnemer kan adviseren over de mogelijkheden en juiste inzet van Social Return. Ook beoordeelt deze of de ingevulde Social Return inspanning voldoet aan de Uitvoeringsvoorwaarden Social Return.

Werkloos-werkzoekende: iemand die minimaal 3 maanden werkzoekend is en die staat ingeschreven bij een Werkplein. De werkloos-werkzoekende heeft een PW-uitkering (Participatiewet), een WW-uitkering (Werkloosheidswet), een Anw-uitkering (Algemene nabestaanden wet) of ontvangt geen uitkering.

Uitzondering op de minimale werkloosheidsduur vormt:

  • de werkzoekende vallend onder de doelgroep Banenafspraak met een verdiencapaciteit van 50-80% van het wettelijk minimumloon;
  • Jongeren;
  • Personen zonder startkwalificaties.

Jongere: iemand in de leeftijdsgroep van 18 jaar tot 27 jaar.

SW-kandidaat: iemand die is geïndiceerd ingevolge de Wet Sociale Werkvoorziening.

WIA (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen): personen die (gedeeltelijk) werk naar arbeidsvermogen kunnen uitvoeren.

Banenafspraak: personen met een WSW-indicatie, Wiw- of ID-baan, (voormalige) leerlingen uit het voortgezet en speciaal onderwijs (VSO), praktijkonderwijs (Pro) en personen uit de doelgroep van de Participatiewet die niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen en geregistreerd staan in het landelijk Doelgroepregister.

NUG: niet-uitkeringsgerechtigde. Een persoon die ingeschreven staat als werkloos-werkzoekende en geen recht heeft op een uitkering.

Beroepsbegeleidende leerweg of leerwerkbaan (BBL): een werkloos werkzoekende (jongere) opgeleid tot vakbekwaam medewerker.

Beroeps Opleidende Leerweg (BOL): een student doet praktijkervaring op met behulp van een leer-/stage traject. Het is een traject waarbij sprake is van meer scholing dan praktijkervaring. De stage kent een maximumtermijn beschreven in de Beroepspraktijkvormingsovereenkomst (BPV).

Persoon met een taalachterstand: Iemand die op taalvlak niet goed functioneert op de werkvloer.

Sociale werkvoorziening (SW-bedrijf): overheidsvoorziening op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Deze voorziening biedt mensen met een arbeidshandicap een passende werkplek in een zo regulier mogelijke aan de arbeidshandicap aangepaste werkomgeving. Dit kan beschut binnen het SW-bedrijf of bij een reguliere instelling en bedrijf worden aangeboden.

SW-bedrijf en sociale onderneming in het kader van art. 2.82 Aanbestedingswet: werkplaatsen of programma’s die aan grotere groepen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt structureel werk bieden. Ten minste 30% van het personeelsbestand heeft een afstand tot de arbeidsmarkt en onderneemt alles vanuit een maatschappelijke missie (impact first).

Social Impact: het creëren van een maatschappelijke meerwaarde.

Reguliere arbeidsplaats: werkzaamheden verricht bij een werkgever, anders dan een baan binnen een re-integratieprogramma, tegen betaling van salaris.

Stageplaats: het, als onderdeel van een opleiding, opdoen van praktijkervaring, onder begeleiding opdoen van bepaalde vaardigheden, uitvoeren van een opdracht of een onderzoek instellen naar een specifiek onderwerp tegen een passende stagevergoeding.

Proefplaatsing: Een werkgever kan iemand met een uitkering (WAO, WIA, Wajong, Ziektewet, WW of P-wet) op proef in dienst nemen met behoud van de uitkering voor maximaal 3 maanden.  Er wordt dan geen loon betaald.

Werkervaringsplaats: het opdoen van werkervaring en vaardigheden binnen een bepaald vakgebied met als doel door te stromen naar de arbeidsmarkt.

Praktijkleren: Bij scholing in de Derde Leerweg (of: praktijkleren in het mbo) heeft de kandidaat al een inkomen via loon van de werkgever of een uitkering. Daarnaast volgt de kandidaat (een deel van) een mbo-opleiding. De scholing wordt op maat gemaakt, zodat het aansluit op de eerdere werk- en leerervaring van de kandidaat en is bedoeld voor werkzoekenden en werkenden die (nog) niet in staat zijn om een volledige opleiding, mbo-diploma of mbo-certificaat te halen.

Praktijkonderwijs (PRO): Het praktijkonderwijs is een van de vier vormen van voortgezet onderwijs in Nederland. Het is bedoeld voor leerlingen voor wie het vmbo (voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs) te lastig is.

Voortgezet speciaal onderwijs (VSO): Voor hen die extra ondersteuning nodig hebben, biedt voortgezet speciaal onderwijs mogelijk de oplossing. Op scholen die voortgezet speciaal onderwijs bieden, is er ruimte om specifieke aandacht te geven aan bijvoorbeeld een handicap of andere speciale omstandigheden van leerlingen. Hierbij streeft men ernaar om leerlingen uiteindelijk hetzelfde te leren als in het reguliere onderwijs.

Opdrachtnemers kunnen bij indienstneming van specifieke doelgroepen (zoals bij kandidaten vanuit de Participatiewet, Wajong) in aanmerking komen voor ondersteunende instrumenten vanuit de uitkeringsinstantie van de kandidaat. Meer informatie over instrumenten en stimuleringsmaatregelen is te verkrijgen via de Adviseur Social Return.

De opdrachtnemer is verplicht binnen 10 werkdagen na gunning van de opdracht het plan van aanpak Social Return te bespreken met de gekoppelde Social Return adviseur of stelt in overleg met de Social Return adviseur een plan van aanpak op.

De opdrachtgever (indien dit een gemeente betreft) kan de werving en selectie verzorgen van kandidaten uit haar bestand en uit de regio. De opdrachtnemer beslist zelf wie hij in dienst neemt en welke kandidaat een (uitzend)contract of leerwerkovereenkomst krijgt. De opdrachtnemer blijft uiteindelijk eindverantwoordelijk voor het nakomen van de Social Return verplichting.

Vanaf de ingangsdatum van de overeenkomst die op de hoofdopdracht betrekking heeft dient de opdrachtnemer tenminste iedere 3 maanden (en bij korter durende opdrachten vóór voltooiing van de opdracht) de Social Return activiteiten te rapporteren aan Team Werk. De wijze van rapporteren gebeurt via een digitaal format, te verkrijgen via het Coördinatiepunt SROI Fryslân. Voor iedere kandidaat dient onder andere aangeleverd te worden:

  • Naam, woonplaats en geboortedatum;
  • Als opdrachtnemer inzage kunnen geven in urenverantwoording van kandidaten t.b.v. de opdracht;
  • Een ondertekende verklaring van opdrachtnemers dat zij in bezit zijn van een geldig legitimatiebewijs en een arbeidsovereenkomst van de kandidaat.

Als de opdrachtnemer zijn Social Returnverplichting niet of niet volledig kan nakomen binnen de looptijd van de overeenkomst, meldt hij dit tijdig aan de opdrachtgever en/of gekoppelde Social Return adviseur/accountmanager. Gezamenlijk kan naar een oplossing worden gezocht.

Wanneer de Social Returnverplichting niet (volledig) wordt gerealiseerd kan door de opdrachtgever een sanctie worden opgelegd ter hoogte van het niet ingevulde deel.

De opdrachtgever gaat niet over tot het opleggen van een sanctie als opdrachtnemer aan kan tonen dat het niet (volledig) invullen van de Social Returnverplichting niet verwijtbaar is.

In geval van een lopende of toekomstige inkoopprocedure dienen de contacten met de opdrachtgever plaats te vinden op de wijze c.q. met de personen zoals in de inkoopdocumenten is aangegeven. Dat betekent dat voorafgaand aan een gunning geen rechtstreeks contact met het Coördinatiepunt Social Return en/ of met de persoon die verantwoordelijk is voor de uitvoering van Social Return bij de opdrachtgever mogelijk is met betrekking tot de opdracht.

Uiteraard kun je ook rechtstreeks contact opnemen met de opdrachtgever wanneer je vragen hebt over de voorwaarden van Social Return.

Coördinatiepunt SROI Fryslân

Website: www.sroifryslan.nl
E-mail: info@sroifryslan.nl
Telefoon: 06 500 501 49 

Na het invullen wordt het formulier automatisch verstuurd naar het cluster Inkoop en contractmanagement.

Als alle stappen van het formulier zijn doorlopen, krijg je de mogelijkheid het formulier op te slaan voor jouw eigen administratie. Het formulier wordt niet automatisch naar de aanvrager gemaild.

Formulier Plan van Aanpak