Identiteitskaart

Wil je een identiteitskaart aanvragen of vernieuwen? Kom dan langs bij het gemeenteloket. Een identiteitskaart is als reisdocument geldig in een beperkt aantal landen.

Wil je je identiteitskaart aanvragen of ophalen? Maar dan eerst een afspraak.

Maak een afspraak

Let op: het is druk bij de afdeling Burgerzaken. Als je een afspraak maakt, houd dan rekening met 1,5 week wachttijd.

ID-kaart

Europa is no tichtby!

Meenemen

Wil je een identiteitskaart aanvragen? Neem dan het volgende mee naar het gemeenteloket:

  • Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. Deze mag maximaal een half jaar oud zijn;
  • Alle Nederlandse reisdocumenten die op jouw naam staan. Zoals je oude paspoort en/of identiteitskaart, ook als ze verlopen zijn. Heb je deze documenten niet, neem dan je geldige rijbewijs mee;
  • Een pinpas of contant geld, zodat je gelijk kunt afrekenen.

Huisbezoek aanvragen

Als je door gezondheidsomstandigheden niet naar het gemeentehuis kunt komen, is het mogelijk een huisbezoek aan te vragen.

  • Je kunt niet naar het gemeenteloket komen. Ook niet als je daar begeleiding bij krijgt.
  • Zorg voor een recente pasfoto. Er zijn fotografen die naar je toe kunnen komen. Dit moet je zelf regelen.
  • Het oude reisdocument lever je tijdens het huisbezoek in.
  • Naast de kosten voor een identiteitskaart betaal je € 4,95 voor de bezorging. Aan het huisbezoek zelf zitten geen kosten verbonden.
  • Je maakt een afspraak door te bellen met 14 0515.

Meer informatie

Een kind moet altijd mee bij de aanvraag van zijn of haar eigen identiteitskaart. Neem het volgende mee naar het gemeenteloket:

  1. Een kleurenpasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen. Deze mag maximaal een half jaar oud zijn;
  2. Alle Nederlandse reisdocumenten die op naam van het kind staan. Zoals een oud paspoort en/of identiteitskaart, ook als ze verlopen zijn;
  3. Toestemming van degenen die het gezag over het kind hebben. Meestal zijn dit de ouders. Dit kan digitaal of schriftelijk gegeven worden.
    Let op: deze verklaring heeft een geldigheid van 3 maanden vanaf datum van de eerste ondertekening.

    - Digitale toestemming
    De gezaghouder die niet aanwezig kan zijn bij de aanvraag, vult via DigiD dit toestemmingsformulier in. Bij de aanvraag is dan geen legitimatiebewijs nodig van degene die het digitale formulier heeft ingevuld.

    - Schriftelijke toestemming (pdf).
    De gezaghouder die niet aanwezig kan zijn bij de aanvraag, print het formulier uit en vult hem in. Bij de aanvraag is een legitimatiebewijs verplicht van degene die het schriftelijke toestemmingsformulier heeft ingevuld.

  4. Een geldig legitimatiebewijs van de gezaghouder die samen met het kind de aanvraag doet aan de balie;
  5. En gezaghouder van het kind moet aanwezig zijn bij de aanvraag;
  6. Contant geld of een pinpas, zodat je gelijk kunt afrekenen.

Een identiteitskaart voor kinderen onder de 18 jaar is 5 jaar geldig.

Kosten identiteitskaart
IdentiteitskaartKosten
tot 18 jaar€ 42,35
18 jaar of ouder€ 78,50
Identiteitskaart met spoed aanvragen€ 59,10 extra
Bezorgkosten€ 4,95

Heb je een identiteitskaart aangevraagd en wil je weten of je je identiteitskaart kan ophalen? Ga naar de pagina ophalen aangevraagde documenten.

Adressen

Gemeenteloket Sneek
Marktstraat 8
8601 CT Sneek

Gemeenteloket Bolsward
Jongemastraat 2
8701 JD Bolsward

Als je geen tijd hebt om je identiteitskaart op te halen, laat hem dan bezorgen! Voor € 4,95 wordt je identiteitskaart bezorgd op elk adres in Nederland. We bezorgen zelfs op je werkadres.

Je kunt tegelijk een paspoort en een ID-kaart hebben. Met allebei kun je aantonen wie je bent. Met een paspoort kun je naar alle landen reizen. Een identiteitskaart is als reisdocument geldig in een beperkt aantal landen.

Wil je alleen met je kind of kinderen naar het buitenland reizen? Sommige landen eisen een verklaring waaruit blijkt dat jij de ouder of verantwoordelijke bent.

Meer informatie over reizen met minderjarige kinderen lees je op de website van de Koninklijke Marechaussee. Of vraag de ambassade of consulaat van het land waar je naar toe wilt reizen hoe het precies zit.

Ben je je identiteitskaart kwijt of is het gestolen? Geef dit zo snel mogelijk digitaal aan ons door. Dit is nodig om misbruik van je reisdocument te voorkomen.

Vermissing reisdocument doorgeven

Na deze melding verklaren wij je identiteitskaart ongeldig. Als je het terugvindt, kun je het dus niet meer gebruiken. Je moet het dan inleveren bij de gemeente.

Wil je of kun je de vermissing niet digitaal doorgeven? Maak dan een afspraak om bij ons langs te komen.

Maak een afspraak

Je vult een verklaring van vermissing in aan de balie van het gemeentehuis. Wij stellen je identiteit vast en vragen direct een nieuwe identiteitskaart aan. Je hoeft geen aangifte bij de politie meer te doen.

Heb je het vermoeden dat er misbruik is gemaakt van jouw identiteit? Dan kan je te maken hebben met identiteitsfraude.

Bij een vermoeden van identiteitsfraude doe je altijd aangifte bij de politie. Meer informatie hierover lees je op de website van de Rijksoverheid.

Heb je aangifte gedaan en wil je weer een nieuwe identiteitskaart aanvragen? Neem dan altijd het proces-verbaal mee naar het gemeentehuis.

Is een spoedaanvraag niet snel genoeg en moet je direct op reis? Vraag dan een noodpaspoort aan bij de Koninklijke Marechaussee. In sommige, uitzonderlijke gevallen geven zij een noodpaspoort.

Zie ook