Huwelijk en partnerschap.

Ga je trouwen of gaan jullie een geregistreerd partnerschap aan? Gefeliciteerd! Het huwelijk of geregistreerd partnerschap is één van de mogelijkheden om de relatie met je partner formeel te bezegelen.

Per 1 januari 2018 wordt elk huwelijk of partnerschapsregistratie gesloten op huwelijkse voorwaarden. Meer informatie over huwelijkse voorwaarden lees je op de website van Rijksoverheid.

Voor het maken van een reservering voor een datum van een huwelijk of partnerschap vragen we je telefonisch contact  op te nemen met ons via het telefoonnummer 14 0515.

Huwelijk

Dit wie in ûnferjitlike dei. Ik soe it sa wer oerdwaan.

Stap 1: De voorbereiding.

Heb je trouwplannen? Of worden jullie geregistreerd partners? Neem dan telefonisch contact met ons op zodra jullie de datum hebben geprikt en een locatie hebben gekozen.

Neem eerder contact op als:

  • Je niet de Nederlandse nationaliteit hebt;
  • Je in het buitenland bent geboren;
  • Je in het buitenland woont of hebt gewoond;
  • Je niet altijd ingeschreven hebt gestaan in de Basisadministratie personen (BRP);
  • Een eerder huwelijk in het buitenland is ontbonden;
  • Een eerder huwelijk of een ontbonden huwelijk (nog) niet is geregistreerd in de BRP.

De juiste documenten regelen

Ben je in het buitenland geboren, getrouwd of misschien wel gescheiden? Of heb je een tijd in het buitenland gewoond? Misschien zijn er documenten nodig uit het buitenland voordat je kunt trouwen of een partnerschap kunt aangaan.

Het kost soms veel tijd om de juiste documenten naar Nederland te krijgen. Vraag ons welke documenten je nodig hebt. En aan welke voorwaarden de documenten moeten voldoen.

Soorten ceremonies

Jullie hebben drie keuzes voor de ceremonie:

1. Gratis ceremonie in het stadhuis in Sneek (maximaal 10 minuten)

  • Kan op dinsdag om 9.00 en 10.00 uur
  • Is alleen mogelijk als minimaal één van jullie in de gemeente Súdwest-Fryslân staat ingeschreven
  • Er is plaats voor het bruidspaar en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4 getuigen)
  • De voltrekking wordt gedaan door een ambtenaar van de burgerlijke stand
  • Er is geen ruimte voor toespraken

2. Een verkorte ceremonie in het stadhuis in Workum (maximaal 20 minuten)

  • Kan op donderdag om 13.00, 14.00, 15.00 en 16.00 uur
  • Is voor maximaal 20 personen
  • De voltrekking wordt gedaan door een trouwambtenaar
  • Er wordt een korte toespraak gehouden door de trouwambtenaar

3. De uitgebreide ceremonie

  • Geheel naar eigen wens in te vullen
  • Naast onze trouwlocaties mogen jullie ook zelf één kiezen, een zogenaamd eenmalige trouwlocatie

Wij hebben een aantal trouwlocaties:

  • Stadhuis Bolsward, met een trouwzaal voor maximaal 50 personen;
  • Stadhuis Sneek, met een trouwzaal voor maximaal 40 personen;
  • Bestjoershûs Sneek, met een raadzaal voor maximaal 100 personen;
  • Stadhuis Workum, met een trouwzaal voor maximaal 40 personen.

De stadhuizen van Bolsward en Workum zijn minder toegankelijk voor invaliden. Bij al deze locaties mag niet worden gestrooid met bijvoorbeeld rijst, confetti of ander strooigoed.

Adressen van de trouwlocaties

Onze trouwlocaties zijn op de volgende adressen te vinden:

  • Stadhuis Bolsward, Jongemastraat 2 te Bolsward
  • Stadhuis Sneek, Marktstraat 15 te Sneek
  • Bestjoershûs Sneek, Marktstraat 1 te Sneek
  • Stadhuis Workum, Merk 1 te Workum

Verbouwingen

Onderstaande locaties zijn gesloten tijdens de verbouwing:

  • Stadhuis Bolsward van 1-8-2018 t/m 1-5-2020;
  • Stadhuis Sneek van 1-9-2018 t/m 30-11-2019.

Wijzigingen voorbehouden.

Zoek je een eenmalige trouwlocatie? Regel die dan minimaal 2 maanden voor de huwelijksdag. Er zijn wel een aantal voorwaarden voor een eenmalige trouwlocatie:

  • De locatie ligt in de gemeente Súdwest-Fryslân;
  • De locatie is toegankelijk, ook voor minder validen;
  • De locatie is brandveilig en de brandveiligheid is getoetst door de brandweer;
  • De locatie is openbaar;
  • Er zijn toiletvoorzieningen;
  • De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde en zeden;
  • De eigenaar van de locatie stemt in met de voltrekking op zijn eigendom. De eigenaar moet daarvoor een verklaring van instemming ondertekenen.

De ambtenaar van de burgerlijke stand beoordeelt de locatie aan de hand van deze punten.

Gemeentelijke aansprakelijkheid bij een eenmalige trouwlocatie

Wij zijn niet aansprakelijk bij een ongeval of andere situatie waardoor het huwelijk of partnerschapsregistratie niet door kan gaan. De locatie is niet ons eigendom. Wij zetten ons in voor de aanwijzing van de eenmalige trouwlocatie. Wij stellen onze trouwambtenaar beschikbaar en, als het nodig is, één bode. Alle overige zaken moet je zelf regelen.

Bij een huwelijk of partnerschapsregistratie heb je minimaal twee en maximaal vier getuigen nodig. De getuigen moeten 18 jaar of ouder zijn. Heb je geen getuigen? Dan zorgen wij voor de getuigen. Je betaalt hiervoor extra per getuige.

Kosten trouwlocaties

De prijs van de eenmalige trouwlocatie is exclusief de eventuele kosten van de locatie zelf.

Overige kosten

Overige kosten trouwen

Stap 2: Melding voorgenomen huwelijk.

Regel de melding voorgenomen huwelijk minimaal 4 weken voor het huwelijk of de partnerschapsregistratie. Zo kunnen wij de gegevens op tijd verwerken. De melding kan schriftelijk of persoonlijk in het gemeentehuis.

Dit zijn de stappen:

  1. Het meldingsformulier vraag je telefonisch aan.
  2. Je geeft aan ons door: de gewenste datum en tijd, de soort ceremonie en de locatie.
  3. Wij vullen het meldingsformulier in en sturen het naar jullie toe.
  4. Controleer de ingevulde gegevens.
  5. Vul de gegevens van de getuigen in (minimaal 2, maximaal 4 getuigen)
  6. Voeg kopieën van de identiteitsbewijzen bij van: jullie beiden en van de getuigen.
  7. Stuur het, door jullie ondertekende, meldingsformulier terug.

Wij hebben verschillende trouwambtenaren en zij stellen zich graag aan jullie voor. Jullie nemen zelf contact op de een trouwambtenaar en bespreken met hem of haar wat jullie wensen zijn. Je mag ook kiezen voor een trouwambtenaar uit een andere gemeente. Deze trouwambtenaar moet:

  • Benoemd zijn door de andere gemeente;
  • Beëdigd zijn door de rechtbank;
  • Werkzaam zijn als trouwambtenaar in een gemeente.

Jullie ondertekenen alle drie het aanvraagformulier benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Na het huwelijk of partnerschapsregistratie mag je de achternaam van je partner gebruiken. Je eigen achternaam verandert niet. Lees bij gebruik achternaam hoe je dit kunt regelen.

Er zijn maar 2 verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap:

  • In het buitenland wordt het geregistreerd partnerschap niet altijd erkend. Dat kan problemen opleveren als je gaat wonen of werken in het buitenland;
  • Voor het ontbinden van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap moet je naar de rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ook beëindigd worden via een advocaat of notaris. Dit kan alleen als er geen minderjarige kinderen zijn.

Wil je een geregistreerd partnerschap laten omzetten naar een huwelijk? Dat kan in elke gemeente, dus niet alleen in de gemeente waar je woont.