Hulpmiddelen en ondersteuning Wmo

Soms heb je een aanpassing nodig in je woning. Of je bent slecht ter been door een beperking, waardoor je bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel nodig hebt. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kun je bij ons terecht voor verschillende hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Lees de informatie op deze pagina en de veelgestelde vragen goed door.

vrouw in rolstoel
.

Wmo-voorziening of kleine woningaanpassing

Er is verschil tussen een Wmo-voorziening of en een kleine woningaanpassing. Een Wmo-voorziening is bijvoorbeeld een rolstoel. Een kleine woningaanpassing is bijvoorbeeld een drempelhulp.

Het aanvragen gaat op verschillende manieren.

Hoe vraag ik een Wmo-voorziening aan?

Wil je een Wmo-voorziening aanvragen? Dat kan via het gebiedsteam. Je vult hiervoor het contactformulier in.

Neem contact op met het gebiedsteam

Hoe vraag ik een eenvoudige woningaanpassing aan?

Een uitzondering op de Wmo-voorzieningen zijn de kleine eenvoudige woningaanpassingen; zoals een drempelhulp. Onder de veelgestelde vragen lees je hoe dit werkt. Je vindt daar ook het aanvraagformulier.

Let op: zoek je snel een andere woning?
Vraag géén urgentieverklaring aan via een extern bureau

Wij geven geen urgentieverklaringen af om voorrang te krijgen op een woning.
Er bestaan bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor een woning voor je aan te vragen. Wij werken niet samen met deze bureaus en ondersteunen zulke bureaus niet.

Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en BNNVARA waarschuwen voor misleiding door bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor je aan te vragen.

Voor meer informatie verwijzen we je graag naar de woningcorporaties.

Veelgestelde vragen

Voldoet je huidige Wmo-voorziening niet meer aan je wensen? Of heb je een extra hulpmiddel nodig? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Als alles aanvraag ingediend is, gaan we voor je aan de slag. We doen ons uiterste best om binnen 8 weken nadat je je hebt gemeld, aan je te vertellen of je het gevraagde krijgt (of je in aanmerking komt voor de gevraagde voorziening) of hoe we je anders kunnen helpen. Als het ons niet lukt om je binnen 8 weken te informeren, informeren we je uiteraard ook.

Is er advies nodig van een medisch adviseur of een ander bedrijf? Dan kan de afhandeling van je melding langer duren. Je wordt hier dan uiteraard over geïnformeerd. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Met behulp van het digitale aanvraagformulier vraag je een eenvoudige woningaanpassing of woonvoorziening aan. Je hebt hiervoor DigiD nodig. Ook wordt in het formulier zelf gevraagd om een digitaal kopie van je ID-bewijs.

Let op: dit formulier gebruik je alleen wanneer je geen andere Wmo-voorzieningen nodig hebt.

Lukt het je niet om het digitale formulier in te vullen, neem dan contact met ons op. We sturen een aanvraagformulier naar je op.

Aanvraagformulier woningaanpassing of woonvoorziening

Met het aanvraagformulier vraag je alleen de volgende voorzieningen of aanpassingen aan:

  • Drempelhulp of drempel verwijderen (eventueel aanpassing bestrating).
  • Opklapbare douchestoel met/zonder verstelbare armleuningen (bevestigd aan de muur).
  • Toiletvoorziening: Verstelbare toiletbeugels (bevestigd aan de muur).
  • Toiletvoorziening: Föhn- en spoel-/wasinrichting (voor het onderlichaam).
  • Toiletstoel (niet standaard).
  • Rolstoel onderrijdbare wastafel.
  • Verbreding van deuren.
  • Elektrische deuropeners (niet voor garagedeuren).
  • Stalling voor scootmobiel/elektrische driewielfiets, alleen wanneer je al een scootmobiel/elektrische driewielfiets via de Wmo in je bezit hebt.

Heb je andere voorzieningen nodig of meer dan alleen bovenstaande voorzieningen? Neem dan contact met ons op via contactformulier.

Wij vinden het belangrijk dat jij zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen. Je kunt bij ons terecht voor:

  1. Huishoudelijke hulp;
  2. Vervoersvoorzieningen, zoals taxivergoeding of vergoeding voor het gebruik van een eigen auto;
  3. Hulpmiddelen, zoals een (sport-)rolstoel of scootmobiel;
  4. Woningaanpassingen, zoals een traplift, het verwijderen van drempels, het verbeteren van toegangspaden en het verbreden van deuren;
  5. Verhuiskostenvergoeding, als je van een niet passende woning naar een geschikte woning verhuist.

Een kleine aanpassing kan soms al een groot verschil maken.

Wij vergoeden geen hulpmiddelen die:

  • niet alleen voor mensen met een beperking zijn (zoals bijvoorbeeld thermostaatkranen),
  • je bij een normale winkel kunt kopen, nieuw of tweedehands;
  • niet nodig zijn om jezelf beter te redden of om beter mee te doen in de samenleving;
  • je zelf kunt betalen als je het minimuminkomen of een hoger inkomen hebt.

Waar kijken we dan naar bij het minimuminkomen?

  • Hoeveel je kunt sparen of aflossen. Daarbij kijken we naar hoe (duur) je woont en of je een gezin hebt of alleenstaand bent.
  • Hoeveel tijd je hebt (gehad) om te sparen.
  • Wat het hulpmiddel kost. Bij meer dan één hulpmiddel worden de kosten van de hulpmiddelen bij elkaar opgeteld.
  • Ook kijken we naar voorliggende voorzieningen (dat zijn andere dingen die je van ons kunt krijgen). Maak je bijvoorbeeld gebruik van minimaregelingen en/of de bijzondere bijstand. Op deze pagina vind je meer informatie.
  • Er is een berekening van de rechter die wij gebruiken om te kijken of een hulpmiddel te betalen is met een minimuminkomen. Dit is dezelfde berekening als die van de bijzondere bijstand.
    Als je 5% of minder van de geldende bijstandsnorm reserveert en daardoor binnen 3 jaar (36 maanden) de lening kunt aflossen, dan betalen wij het hulpmiddel niet voor je. Dat betekent dat we niet kijken naar of je van tevoren hebt kunnen sparen, maar of je de lening kunt afbetalen.

Hieronder vind je de tabel met de met de berekening van 5% per maand:

Normen inclusief vakantiegeld per 1 januari 2025
Burgerlijke staatNorm inclusief vakantiegeld
100%
Aflosnorm van 5% per maand (inclusief vakantiegeld)
5%
18 tot en met 20 jaar (alleenstaande/alleenstaande ouder)€ 332,17€ 16,61
21 jaar tot AOW-leeftijd (alleenstaande/alleenstaande ouder)€ 1345,45€ 67,27
21 jaar tot AOW-leeftijd in inrichting (inclusief de verhoging)€ 471,03€ 23,55
Vanaf pensioengerechtigde leeftijd (alleenstaande/alleenstaande ouder)€ 1501,07€ 75,05
Beide partners 18 t/m 20 jaar, zonder kinderen (2-persoons huishouden)€ 664,34€ 33,22
Beide partners 18 t/m 20 jaar, met kinderen€ 1048,75€ 52,44
Eén gezinslid jonger dan 21 jaar, zonder kinderen€ 1293,21€ 64,66
Eén gezinslid jonger dan 21 jaar, met kinderen€ 1677,62€ 83,88
Beide partners 21 jaar tot AOW-leeftijd (2-persoons huishouden)€ 1922,07€ 96,10
21 jaar tot AOW-leeftijd in inrichting (inclusief de verhoging)€ 763,69€ 38,18
Vanaf pensioengerechtigde leeftijd€ 2053,48€ 102,67

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen. Bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage.

Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Wij leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan bij het CAK.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, krijg je van ons een brief toegestuurd. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je hiervoor bezwaar maken.

Deze kun je bij een indicatie van huisarts of specialist bij een medisch speciaalzaak bestellen.

Zo regel je het:

  1. Kijk op defriesland.nl/zorgzoeker
  2. Zoek op jouw hulpmiddel
  3. Kies jouw medisch speciaalzaak
  4. Bel met deze medisch speciaalzaak
  5. Bestel jouw hulpmiddel
  6. De medisch speciaalzaak brengt jouw hulpmiddel binnen 1 dag bij u thuis. En bij spoed binnen 6 uur.
  7. De medisch speciaalzaak stuurt de rekening van jouw hulpmiddel naar De Friesland.
  8. De Friesland betaalt de rekening

Let op: Bestel je toch bij je eigen apotheek of een andere apotheek? Dan kost het je geld.

Heb je nog vragen? Neem voor meer informatie over hulpmiddelen contact op met de Friesland. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 18.00 uur op verschillende manieren te bereiken.

Zie ook