Hulpmiddelen en ondersteuning Wmo.

Soms heb je een aanpassing nodig in je woning om het leven wat makkelijker te maken. Of je wilt graag huishoudelijke hulp, omdat het je alleen niet meer lukt. Wij vinden het belangrijk om je hierbij te helpen. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kun je bij ons terecht voor verschillende hulpmiddelen en ondersteuning.

Oudere vrouw met rolator

Hoe vraag ik ondersteuning aan?

Wil je een hulpmiddel of ondersteuning aanvragen? Dat kan via het contactformulier. Geef aan welke problemen er zijn in je naaste omgeving of in je dagelijkse leven. Een medewerker van het gebiedsteam neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op. Is een huisbezoek nodig? Dan maakt hij of zij gelijk een afspraak. Het huisbezoek kan bij je thuis plaatsvinden, maar ook op het kantoor van het gebiedsteam. Samen bespreken jullie jouw leefsituatie en welke mogelijkheden er zijn voor hulp. Heb je een mantelzorger of iemand nodig die jou helpt in bijvoorbeeld het huishouden? Nodig diegene uit voor het huisbezoek. Onze medewerker ondersteunt ook jouw mantelzorger of hulp.

Als alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. Je hoort binnen 8 weken van ons of je hulp krijgt of niet. Is er advies nodig van een ander bedrijf? Dan duurt het soms wat langer. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Veelgestelde vragen

Voldoet je huidige Wmo-voorziening niet meer aan je wensen? Of heb je een extra hulpmiddel nodig? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Wij vinden het belangrijk dat jij zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen. Daarom bieden wij een aantal Wmo-voorzieningen. Je kunt bij ons terecht voor:

  • Huishoudelijke hulp;
  • Vervoersvoorzieningen, zoals taxivergoeding of vergoeding voor het gebruik van een eigen auto;
  • Hulpmiddelen, zoals een (sport-)rolstoel of scootmobiel;
  • Woningaanpassingen, zoals een traplift of het verwijderen van drempels;
  • Verhuiskostenvergoeding, als je van een niet passende woning naar een geschikte woning verhuist.

Een kleine aanpassing kan soms al een groot verschil maken.

Er zijn een aantal zaken die wij niet vergoeden. Zo vergoeden wij geen hulpmiddelen die je gemakkelijk zelf kunt kopen, zoals antisliptegels of handgrepen. Wand- en toiletbeugels worden soms wel vergoed. Wij vergoeden ook geen aanpassingen in keukens die ouder zijn dan 15 jaar. Is je badkamer ouder dan 20 jaar? Ook dan krijg je geen aanpassingen meer vergoed.

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Krijg je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je hiermee hulp in het huishouden of een hulpmiddel betalen. Je moet dan wel je eigen administratie bijhouden. Lees hier meer informatie over het PGB.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen. Wij noemen dit een eigen bijdrage. Hoeveel je zelf moet betalen? Dat hangt af van jouw inkomen, je persoonlijke situatie en de hulp die je krijgt. Dit berekent het Centraal Administratiekantoor (CAK) voor ons. Wil je meer lezen over de eigen bijdrage? Kijk dan eens op de website van het CAK.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, sturen wij je een brief. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.