Hulpmiddelen en ondersteuning Wmo

Soms heb je een aanpassing nodig in je woning om het leven wat makkelijker te maken. Of je bent slecht ter been door een beperking, waardoor je bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel nodig hebt. Wij vinden het belangrijk om je hierbij te helpen. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kun je bij ons terecht voor verschillende hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Hoe vraag ik een hulpmiddel of woningaanpassing aan?

Wil je een hulpmiddel of woningaanpassing aanvragen? Dat kan via het contactformulier.

Een uitzondering hierop vormen de kleine eenvoudige woningaanpassingen; zoals bijvoorbeeld een extra trapleuning of een drempelhulp. Meer informatie hierover vind je in de kolom ‘veelgestelde vragen’ hiernaast, onder het kopje “Ik wil een aanvraag doen voor een eenvoudige woningaanpassing/ woonvoorziening”. In het contactformulier geef je aan welke problemen er zijn in je naaste omgeving of in je dagelijkse leven.

Als alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. Je hoort binnen 8 weken na dat je je gemeld hebt, of je het gevraagde van de gemeente krijgt of hoe we je anders kunnen helpen.

Is er advies nodig van een medisch adviseur of een ander bedrijf? Dan kan de afhandeling van je melding langer duren; je wordt hier dan uiteraard over geïnformeerd. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Veelgestelde vragen

Voldoet je huidige Wmo-voorziening niet meer aan je wensen? Of heb je een extra hulpmiddel nodig? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Hiervoor kun je het aanvraagformulier gebruiken dat je hier kunt vinden. Let op: dit formulier gebruik je alleen wanneer je geen andere Wmo-voorzieningen nodig hebt.

Met het aanvraagformulier vraag je alleen de volgende voorzieningen/aanpassingen (of meerdere daarvan) aan:

  • Extra trapleuning
  • Drempelhulp of drempel verwijderen (eventueel aanpassing bestrating).
  • Losse douchestoel
  • Opklapbare douchestoel met/zonder verstelbare armleuningen
  • Rolstoel onderrijdbare wastafel
  • Verbreding van deuren
  • Elektrische deuropeners
  • Verplaatsen intercom (met video-installatie)
  • Stalling voor scootmobiel, alleen wanneer u al een scootmobiel via de Wmo in uw bezit heeft
  • Toiletstoel
  • Toiletvoorziening: verstelbare toiletbeugels
  • Toiletvoorziening: föhn- en spoel-/wasinrichting

Heb je andere voorzieningen nodig of meer dan alleen bovenstaande voorzieningen, dan moet je het contactformulier invullen.

Wij vinden het belangrijk dat jij zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen. Daarom bieden wij een aantal Wmo-voorzieningen. Je kunt bij ons terecht voor:

  1. Huishoudelijke hulp;
  2. Vervoersvoorzieningen, zoals taxivergoeding of vergoeding voor het gebruik van een eigen auto;
  3. Hulpmiddelen, zoals een (sport-)rolstoel of scootmobiel;
  4. Woningaanpassingen, zoals een traplift of het verwijderen van drempels;
  5. Verhuiskostenvergoeding, als je van een niet passende woning naar een geschikte woning verhuist.

Een kleine aanpassing kan soms al een groot verschil maken.

Er zijn een aantal zaken die wij niet vergoeden. Zo vergoeden wij geen hulpmiddelen die je gemakkelijk zelf kunt kopen, zoals antisliptegels of handgrepen. Wand- en toiletbeugels worden soms wel vergoed. Wij vergoeden ook geen aanpassingen in keukens die ouder zijn dan 15 jaar. Is je badkamer ouder dan 20 jaar? Ook dan krijg je geen aanpassingen meer vergoed.

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Krijg je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je hiermee hulp in het huishouden of een hulpmiddel betalen. Je moet dan wel je eigen administratie bijhouden. Lees hier meer informatie over het PGB.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage, ook wel abonnementsbijdrage genoemd. Voor 2020 geldt een maximale eigen bijdrage van € 19,00 per maand. Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Gemeenten leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan eens op de site van het CAK voor de meest gestelde vragen en antwoorden. Op deze site staat heel veel informatie die voor jou van belang kan zijn, bijvoorbeeld wanneer je wel of niet een eigen bijdrage betaalt.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, sturen wij je een brief. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.

Deze kun je bij een indicatie van huisarts/specialist bij een medisch speciaalzaak bestellen.

Zo regel je het:

  1. Kijk op defriesland.nl/zorgzoeker
  2. Zoek op jouw hulpmiddel
  3. Kies jouw medisch speciaalzaak
  4. Bel met deze medisch speciaalzaak
  5. Bestel jouw hulpmiddel
  6. De medisch speciaalzaak brengt uw hulpmiddel binnen 1 dag bij u thuis. En bij spoed binnen 6 uur.
  7. De medisch speciaalzaak stuurt de rekening van jouw hulpmiddel naar De Friesland.
  8. De Friesland betaalt de rekening

Let op: Bestel je toch bij je eigen apotheek of een andere apotheek? Dan kost het je geld.

Heb je nog vragen? Neem voor meer informatie over hulpmiddelen contact op met de Friesland. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 18.00 uur op verschillende manieren te bereiken.