Hulpmiddelen en ondersteuning Wmo

Soms heb je een aanpassing nodig in je woning. Of je bent slecht ter been door een beperking, waardoor je bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel nodig hebt. Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) kun je bij ons terecht voor verschillende hulpmiddelen en woningaanpassingen.

Hoe vraag ik een hulpmiddel of woningaanpassing aan?

Wil je een hulpmiddel of woningaanpassing aanvragen? Dat kan via het contactformulier.

Een uitzondering hierop vormen de kleine eenvoudige woningaanpassingen; zoals bijvoorbeeld een extra trapleuning of een drempelhulp. Meer informatie hierover staat onder Veelgestelde vragen.

Als alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. Je hoort binnen 8 weken na dat je je gemeld hebt, of je het gevraagde krijgt of hoe we je anders kunnen helpen.

Is er advies nodig van een medisch adviseur of een ander bedrijf? Dan kan de afhandeling van je melding langer duren. Je wordt hier dan uiteraard over geïnformeerd. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Veelgestelde vragen

Voldoet je huidige Wmo-voorziening niet meer aan je wensen? Of heb je een extra hulpmiddel nodig? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Vul het onderstaande formulier in.

Let op: dit formulier gebruik je alleen wanneer je geen andere Wmo-voorzieningen nodig hebt.

Met het aanvraagformulier vraag je alleen de volgende voorzieningen of aanpassingen aan:

  • Extra trapleuning
  • Drempelhulp of drempel verwijderen (eventueel aanpassing bestrating).
  • Losse douchestoel
  • Opklapbare douchestoel met/zonder verstelbare armleuningen
  • Rolstoel onderrijdbare wastafel
  • Verbreding van deuren
  • Elektrische deuropeners
  • Stalling voor scootmobiel, alleen wanneer je al een scootmobiel via de Wmo in je bezit hebt
  • Toiletstoel
  • Toiletvoorziening: verstelbare toiletbeugels
  • Toiletvoorziening: föhn- en spoel-/wasinrichting

Heb je andere voorzieningen nodig of meer dan alleen bovenstaande voorzieningen? Neem dan contact met ons op via contactformulier.

Wij vinden het belangrijk dat jij zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen. Je kunt bij ons terecht voor:

  1. Huishoudelijke hulp;
  2. Vervoersvoorzieningen, zoals taxivergoeding of vergoeding voor het gebruik van een eigen auto;
  3. Hulpmiddelen, zoals een (sport-)rolstoel of scootmobiel;
  4. Woningaanpassingen, zoals een traplift of het verwijderen van drempels;
  5. Verhuiskostenvergoeding, als je van een niet passende woning naar een geschikte woning verhuist.

Een kleine aanpassing kan soms al een groot verschil maken.

Wij vergoeden geen hulpmiddelen die je gemakkelijk zelf kunt kopen:

  • antisliptegels of handgrepen
  • aanpassingen in keukens die ouder zijn dan 15 jaar
  • Is je badkamer ouder dan 20 jaar? Ook dan krijg je geen aanpassingen meer vergoed
  • wand- en toiletbeugels worden soms vergoed.

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen. Bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage.

Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Wij leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan bij het CAK.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, krijg je van ons een brief toegestuurd. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je hiervoor bezwaar maken.

Deze kun je bij een indicatie van huisarts of specialist bij een medisch speciaalzaak bestellen.

Zo regel je het:

  1. Kijk op defriesland.nl/zorgzoeker
  2. Zoek op jouw hulpmiddel
  3. Kies jouw medisch speciaalzaak
  4. Bel met deze medisch speciaalzaak
  5. Bestel jouw hulpmiddel
  6. De medisch speciaalzaak brengt jouw hulpmiddel binnen 1 dag bij u thuis. En bij spoed binnen 6 uur.
  7. De medisch speciaalzaak stuurt de rekening van jouw hulpmiddel naar De Friesland.
  8. De Friesland betaalt de rekening

Let op: Bestel je toch bij je eigen apotheek of een andere apotheek? Dan kost het je geld.

Heb je nog vragen? Neem voor meer informatie over hulpmiddelen contact op met de Friesland. Zij zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 18.00 uur op verschillende manieren te bereiken.