Hulp bij het Huishouden
Kun jij wel wat hulp bij het huishouden gebruiken? Iemand die voor jou stofzuigt, afstoft en de badkamer schoonmaakt, omdat het (tijdelijk) niet meer lukt? Dan is het fijn dat je hulp in kunt schakelen.
Huishoudelijke hulp vraag je rechtstreeks aan bij de zorgaanbieder. Bij welke organisatie je moet zijn hangt af van waar je woont in onze gemeente.
Axxicom Thuishulp en Suver Thús coördineren de hulp.
Woon jij in de volgende postcodegebieden (Sneek-Zuid)?
- 8601
- 8606
- 8607
- 8608
Dan vraag je huishoudelijke hulp aan bij Axxicom via onderstaande knop.
Woon jij in een ander postcodegebied dan hierboven?
Suver Thús coördineert de hulp in Bolsward en omstreken, Sneek-Noord en het buitengebied.
Vraag huishoudelijke hulp aan bij Suver Thús via onderstaande knop.
Veelgestelde vragen
Hulp bij het huishouden gaat om activiteiten om je huis schoon en leefbaar te houden. Hulp bij het huishouden kan ingezet worden wanneer je beperkt wordt bij het uitvoeren van huishoudelijke taken en dit zelf niet kunt oplossen.
Er wordt altijd gekeken naar wat jezelf nog kunt en wat je netwerk (vrienden, familie, kennissen, etc.) kan doen.
De huishoudelijke hulp kan gericht zijn op:
- op licht en zwaar huishoudelijk werk in jouw huis, zoals afstoffen en stofzuigen, maar ook het schoonmaken van sanitair en de keuken.
- het verzorgen van de was
- het bereiden van maaltijden
- verzorging van kinderen
- de organisatie van je huishouden.
Wat hoort er niet bij:
- Het schoonmaken van de buitenruimte bij het huis (ramen, tuin, balkon, etc.)
- Het schoonmaken van de zolder of schuur/garage.
De zorgaanbieder doet haar uiterste best iedere week de geïndiceerde zorg te leveren. Je huishoudelijke ondersteuner komt zoveel mogelijk op een vaste dag, maar hiervan kan afgeweken worden; uiteraard in overleg.
Je moet zelf thuis aanwezig zijn, op het moment dat je huishoudelijke ondersteuner komt.
De zorgaanbieder zal proberen zoveel mogelijk dezelfde huishoudelijke ondersteuner in te zetten, maar dit lukt helaas niet altijd. In de vakantieperiodes is er vaak een tekort aan huishoudelijke ondersteuners. Dit betekent dat je er rekening mee moet houden dat je niet altijd de zorg geleverd krijgt, die geïndiceerd is. Ook als jouw huishoudelijke ondersteuner ziek is, lukt het niet altijd om een vervanger in te zetten. Uiteraard wordt er met je overlegd hierover.
Ook op Nationale feestdagen werkt je huishoudelijke hulp niet.
Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Krijg je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je hiermee de hulp in het huishouden betalen. Je moet dan wel je eigen administratie bijhouden. Lees hier meer informatie over het PGB.
Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage. Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Wij leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.
Meer informatie lees je bij het CAK.
Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, sturen wij je een brief. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.
Je kunt vragen rechtstreeks stellen aan je nieuwe zorgaanbieder:
- Website van Suver Thus.
- Website van Axxicom.
Ook kun je terecht bij het gebiedsteam. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag via het telefoonnummer: 14 0515. Je kunt hiervoor ook het contactformulier invullen.
Heb je een indicatie die doorloopt tot in 2023 of later?
Deze indicatie is niet meer geldig als je een nieuwe indicatie ontvangt. Wij mogen altijd opnieuw bekijken welke ondersteuning het beste bij jou past.
Het is ook mogelijk om persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. Dan kun je zelf hulp inhuren. Doe de PGB-test om te bekijken of je in aanmerking kunt komen voor een persoonsgebonden budget.