Contact

Hulp bij het huishouden

Kun jij wel wat hulp bij het huishouden gebruiken? Iemand die voor jou stofzuigt, de ramen lapt en de badkamer schoonmaakt, omdat het niet meer lukt? Wij zoeken graag samen met je naar een oplossing. Zo kun je bijvoorbeeld particulier iemand inhuren voor de huishoudelijke taken. Heb je huishoudelijke hulp voor maximaal 3 dagen per week? Dan kun kun je misschien gebruikmaken van de regeling dienstverlening aan huis.

Wil je liever via ons een huishoudelijke hulp regelen? Doe dan een aanvraag bij het gebiedsteam. Het is ook mogelijk om persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. Dan kun je zelf hulp inhuren. Doe de PGB-test om te bekijken of je in aanmerking komt voor een persoonsgebonden budget.

Hoe vraag ik huishoudelijk hulp aan?

Wil je huishoudelijke hulp aanvragen? Dat kan via het contactformulier. Geef aan welke problemen er zijn in je woning of in je dagelijkse leven. Een medewerker van het gebiedsteam neemt dan binnen 2 werkdagen contact met je op. Is een huisbezoek nodig? Dan maakt hij of zij gelijk een afspraak. Het huisbezoek kan bij je thuis plaatsvinden, maar ook op het kantoor van het gebiedsteam. Jullie bespreken samen jouw leefsituatie en welke mogelijkheden er zijn voor hulp.

Heb je een mantelzorger of iemand nodig die jou helpt in bijvoorbeeld het huishouden? Nodig diegene uit voor het huisbezoek. Onze medewerker ondersteunt ook jouw mantelzorger of hulp.

Als alles geregeld is, gaan we voor je aan de slag. Je hoort binnen 8 weken van ons of je hulp krijgt of niet. Is er advies nodig van een ander bedrijf? Dan duurt het soms wat langer. Het gebiedsteam probeert je altijd zo snel mogelijk te helpen.

Veelgestelde vragen

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Krijg je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je hiermee de hulp in het huishouden betalen. Je moet dan wel je eigen administratie bijhouden. Lees hier meer informatie over het PGB.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage, ook wel abonnementsbijdrage genoemd. Voor 2020 geldt een maximale eigen bijdrage van € 19,00 per maand. Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Gemeenten leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan eens op de site van het CAK voor de meest gestelde vragen en antwoorden. Op deze site staat heel veel informatie die voor jou van belang zijn, bijvoorbeeld wanneer je wel of niet een eigen bijdrage betaalt.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, sturen wij je een brief. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.

Huishoudelijke hulp vanaf 2022

Vanaf 1 januari 2021 jaar gaan Suver Thús en Axxicom Thuishulp zorgen voor de Huishoudelijke Hulp in Súdwest-Fryslân. Suver Thús gaat de huishoudelijk hulp coördineren in Bolsward en omstreken, Sneek-Noord en het buitengebied van Súdwest-Fryslân. En Axxicom Thuishulp in Sneek-Zuid.

Voor de meeste mensen met huishoudelijke hulp geldt dat ze de hulp in het huishouden houden die nu ook bij ze thuis komt. De aanbieders gaan in gesprek met de huidige aanbieders over de samenwerking.

Zorgvuldige overgang

Voor de meeste mensen met huishoudelijke hulp geldt dat ze de hulp in het huishouden houden die nu ook bij ze thuis komt. Als er wel wat wijzigt dan worden mensen worden mensen hier persoonlijk over geïnformeerd tijdens een gesprek.

Inwoners kunnen Huishoudelijke Hulp nu nog aanvragen bij het gebiedsteam van Súdwest-Fryslân. Vanaf volgend jaar kunnen mensen hiervoor rechtstreeks terecht bij Axxicom Thuishulp en Suver Thús.

Voor de meeste mensen geldt dat diegene dat ze de hulp houden die nu ook bij ze thuiskomt voor het huishouden. Suver Thús en Axxicom Thuishulp gaan namelijk in gesprek over de samenwerking met organisaties die nu ook werkzaam zijn in de gemeente.

Suver Thús gaat de Huishoudelijk Hulp regelen in Bolsward en omstreken, Sneek-Noord en het buitengebied van Súdwest-Fryslân. En Axxicom Thuishulp in Sneek-Zuid.

Suver Thús en Axxicom Thuishulp gaan in gesprek over de samenwerking  met organisaties die nu ook werkzaam zijn in het gebied.

In het najaar krijgen alle mensen met Huishoudelijke Hulp een brief van de nieuwe aanbieder: Suver Thús of Axxicom Thuishulp.

Als er een verandering plaatsvindt in de ondersteuning dan worden mensen uitgenodigd voor een gesprek. Ook als er opnieuw moet worden gekeken naar het aantal uren van de ondersteuning vindt er een gesprek plaats.

Suver Thús en Axxicom Thuishulp gaan in gesprek over de samenwerking met organisaties die nu werken in de dorpen en steden. In het najaar krijgen alle mensen een brief van de nieuwe aanbieder met informatie hierover.

Nee, nog niet. De overeenkomsten met Axxicom Thuishulp en Suver Thús gaan in op 1 januari 2022. Heb je nog geen aanbieder dan loopt de aanvraag via het gebiedsteam.

Je hoeft zelf niets te doen. In het najaar krijg je een brief van je nieuwe aanbieder:Suver Thús of Axxicom Thuishulp. Als er voor mensen wat wijzigt of er moet opnieuw worden gekeken naar het aantal uren van de ondersteuning vindt ook een gesprek plaats.

U kunt hiervoor terecht bij het gebiedsteam van de gemeente Súdwest-Fryslân. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag via het telefoonnummer: 14 0515.

Ook kun je het contactformulier invullen op de website.