Hulp bij het Huishouden

Kun jij wel wat hulp bij het huishouden gebruiken? Iemand die voor jou stofzuigt, de ramen lapt en de badkamer schoonmaakt, omdat het (tijdelijk) niet meer lukt? Dan is het fijn dat je hulp in kunt schakelen. De gemeente heeft daarom huishoudelijke hulp georganiseerd op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Huishoudelijke hulp vanaf 2022

Huishoudelijke hulp vraag je rechtstreeks aan bij Suver Thús of Axxicom. Bij welke organisatie je moet zijn hangt af van waar je woont in onze gemeente.

Hoe vraag ik Hulp bij het Huishouden aan?

Axxicom Thuishulp coördineert de hulp in Sneek-Zuid.

Woon jij in de postcodegebieden 8601, 8606, 8607 en 8608?

Dan vraag je huishoudelijke hulp aan bij Axxicom via onderstaande knop.

Woon jij in een ander postcodegebied dan hierboven?

Suver Thús coördineert de hulp in Bolsward en omstreken, Sneek-Noord en het buitengebied.

Vraag huishoudelijke hulp aan bij Suver Thús via onderstaande knop.

Persoonsgebonden budget (PGB)

Het is ook mogelijk om persoonsgebonden budget (PGB) aan te vragen. Dan kun je zelf hulp inhuren. Doe de PGB-test om te bekijken of je in aanmerking komt voor een persoonsgebonden budget.

Zorgvuldige overgang

Veelgestelde vragen

Onze medewerkers van het gebiedsteam adviseren je gratis. Krijg je een persoonsgebonden budget (PGB)? Dan kun je hiermee de hulp in het huishouden betalen. Je moet dan wel je eigen administratie bijhouden. Lees hier meer informatie over het PGB.

Soms vragen wij je om een deel van de hulp zelf te betalen, bijvoorbeeld voor huishoudelijke hulp, dagbesteding, een woningaanpassing, een scootmobiel, een Pgb. Wij noemen dit de eigen bijdrage, ook wel abonnementsbijdrage genoemd. Voor 2020 geldt een maximale eigen bijdrage van € 19,00 per maand. Deze eigen bijdrage wordt door het Centraal Administratiekantoor (CAK) in rekening gebracht. Gemeenten leveren hiervoor de klantgegevens aan bij het CAK. Je krijgt dus van het CAK een factuur per maand.

Heb je vragen of wil je meer lezen over de eigen bijdrage. Kijk dan eens op de site van het CAK voor de meest gestelde vragen en antwoorden. Op deze site staat heel veel informatie die voor jou van belang zijn, bijvoorbeeld wanneer je wel of niet een eigen bijdrage betaalt.

Zodra wij een besluit hebben genomen over welke hulp je krijgt, sturen wij je een brief. Dit heet een beschikking. Ben je het niet eens met ons besluit? Dan kun je bezwaar maken.

Je kunt vragen rechtstreeks stellen aan je nieuwe zorgaanbieder:

Suver Thús: 0515 – 202080  of via de mail: info@suver.nl
Of via de website van Suver Thus.

Axxicom Thuishulp: 088 – 2987474  of via de mail:  thuishulp@axxicom.nl
Of via de website van Axxicom.

Ook kun je terecht bij het gebiedsteam van de gemeente Súdwest-Fryslân. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag via het telefoonnummer: 14 0515. Je kunt hiervoor ook het contactformulier invullen op de website.

Ik heb van de gemeente een indicatie die nog doorloopt tot in 2023 of later, toch komt de aanbieder van de Hulp bij het Huishouden nu langs om de uren opnieuw te bepalen. Mag dit?

Ja dit mag. Per 1 januari 2022 organiseert de gemeente de Hulp bij het Huishouden op een andere manier. De gemeente is bevoegd om de huidige indicaties opnieuw te bekijken, ook als deze doorlopen tot na 2023. In 2022 worden alle mensen die huishoudelijke hulp ontvangen opnieuw bezocht door de zorgaanbieder Suver Thús of Axxicom Thuishulp. Dat betekent dat alle eerder uitgegeven indicaties opnieuw worden bekeken.

Rond 4 november 2021 zijn inwoners met Hulp bij het Huishouden door ons geïnformeerd over de uitvoering van de Hulp bij het Huishouden per 1 januari 2022