Haven Bolsward

Deutsch | English

Welkom in Bolsward!

Wat leuk dat je bij onze haven hebt aangemeerd. Bolsward is een knooppunt van vaarwegen en staat via het water in verbinding met Makkum, Workum, Hindeloopen en via Wommels ook Leeuwarden. 

blauwe_vlagiicoon

Haven met een Blauwe vlag

In onze haven wappert de Blauwe Vlag. Dit is een internationaal keurmerk voor schone en veilige havens. Als Blauwe Vlaghaven proberen we bij te dragen aan een duurzame en prettige omgeving voor iedereen. Meer informatie over Blauwe Vlag

Liggeld en haven

Vanaf 16.00 uur betaal je liggeld in onze gemeentelijke havens.

Wat kost een ligplaats?

  • Een ligplaats zonder stroom kost € 1,55 per meter, per nacht.
  • Een ligplaats met stroom kost € 2,10 per meter, per nacht.

Woon je niet in onze gemeente?

Dan betaal je € 2 toeristenbelasting per persoon, per nacht. Dit is bijna altijd al verrekend in de prijs. Voor kinderen onder de 4 jaar betaal je geen toeristenbelasting.

Woon je wel in onze gemeente?

Geef dit dan duidelijk aan. Je hoeft dan namelijk geen toeristenbelasting te betalen!

Waarom betaal ik meer liggeld dan vorig jaar?

We willen onze vaargebieden en voorzieningen goed onderhouden en verbeteren. Daarom betaal je vanaf dit jaar meer liggeld en toeristenbelasting. We begrijpen dat dit vervelend is! Maar zo houden we onze vaargebieden én voorzieningen voor iedereen aantrekkelijk, toegankelijk en veilig.

Je kunt pinnen bij de havenmeester of betalen via een QR-code.

Hoe betaal ik met een QR-code?

  1. Scan de QR-code bij jouw ligplaats met de camera van je telefoon of tablet. Hiervoor hoef je geen app te installeren.
  2. Je krijgt dan de vraag of je er akkoord mee gaat dat de website van I-marina.eu wordt geopend. Als je akkoord gaat, word je doorgelinkt naar deze beveiligde website.
  3. Vul jouw gegevens en die van de boot in en klik op het winkelwagentje.
  4. Controleer je gegevens. Kloppen ze? Klik dan op ‘Ok’.
  5. Kies op welke manier je wilt betalen.
  6. Heb je je liggeld betaald? Dan krijgen jij en de havenmeester automatisch een bevestiging van de boeking.

Waarom digitaal betalen?

Misschien heb je het gemerkt: je kunt bij onze havens digitaal betalen. Hieronder leggen we uit waarom dit veiliger, sneller, duurzamer en betrouwbaarder is.

  1. Veiliger: contant geld kan verloren gaan of gestolen worden. Digitale betalen is veiliger.
  1. Sneller: digitaal betalen gaat sneller. Het bespaart administratie en maakt het betalingsproces efficiënter.
  2. Duurzamer: door digitaal te betalen, staat alles gelijk mooi in het systeem. We hebben geen papier meer nodig en gaan mee met onze tijd.
  3. Betrouwbaarder: digitale betalingen kun je gemakkelijk bijhouden en maak je minder snel fouten mee.

We vragen je daarom om te pinnen of de QR-code te gebruiken. Samen maken we de overstap naar een moderne en veilige haven!

  • Openbare douches
    Open op maandag t/m zaterdag van 8.00 - 21.00 uur en op zondag van 9.00 - 21.00 uur. Je mag geen stroom aftappen uit het toiletgebouw.
  • Wifi
    Er is geen wifi in de haven.
  • Vuilwater of bilgewater aan boord?
    Aan de Stoombootkade, naast het tankstation, kun je vuilwater of bilgewater aftappen. Aan de Gleiebakkerij kun je alleen vuilwater kwijt.
  • Hondenbeleid
    In de gemeente geldt een aanlijn- en opruimplicht.

Plattegrond Bolsward

Plattegrond Bolsward haven
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

De bruggen en sluizen in de gemeente bedienen we 7 dagen per week, tijdens het vaarseizoen van 1 april tot 1 november.

Je betaalt in onze gemeente geen bruggeld. Je betaalt wel geld bij de doorvaartsluizen in Makkum en Workum. Meer informatie en het tarief vind je op de pagina Bruggen en sluizen.

Van 8.00 en 10.00 uur en van 17.00 en 20.00 uur kun je bellen naar 06 5157 9915.
Op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur bel je naar het algemeen telefoonnummer: 14 0515
E-mail: havenbolsward@sudwestfryslan.nl

Belangrijke telefoonnummers

Politie Friesland: 0900-8844
Waterpolitie Regio Noord: 0900-8844
Dokterswacht: 0850-820820
Dierenambulance: 06-5371 2098
Bij noodgevallen: 112

Liegegebühren und Hafen

Nach 16.00 Uhr werden die Hafengebühren fällig.

Wie viel kostet ein Liegeplatz?

  • Ein Liegeplatz ohne Strom kostet 1,55 € pro Meter und Nacht.
  • Ein Liegeplatz mit Strom kostet 2,10 € pro Meter und Nacht.

Wohnen Sie nicht in unserer Gemeinde?

Dann zahlen Sie 2 € Kurtaxe pro Person pro Nacht. Die Kurtaxe ist (oft) standardmäßig in der Liegegebühr inbegriffen. Für Kinder unter 4 Jahren zahlen Sie keine Kurtaxe.

Wohnen Sie in unserer Gemeinde?

Geben Sie dieses dann deutlich an, weil Sie keine Kurtaxe zahlen müssen!

Sie können beim Hafenmeister mit einer Bankkarte zahlen, da tragbare Zahlautomaten vorhanden sind. Sie können auch einen QR-Code nutzen.

Wie bezahle ich mit einem QR-Code?

  1. Scannen Sie an Ihrem Liegeplatz den QR-Code mit der Kamera Ihres Telefons oder Tablets. Dazu brauchen Sie keine App zu installieren.
  2. Sie werden dann um Zustimmung für das Öffnen der Website I-marina.eu gefragt. Wenn Sie zustimmen, werden Sie auf diese sichere Website weitergeleitet.
  3. Geben Sie Ihre Daten und die des Bootes ein und klicken Sie auf den Warenkorb.
  4. Überprüfen Sie Ihre Daten. Sind die Daten korrekt? Klicken Sie dann auf "Ok".
  5. Wählen Sie aus, wie Sie bezahlen möchten.
  6. Wenn Sie das Liegegeld bezahlt haben, erhalten Sie und der Hafenmeister jeweils automatisch eine Buchungsbestätigung.

  • Öffentliche Duschen
    Geöffnet am Montag bis Samstag von 8.00 bis 21.00 Uhr und am Sonntag von 9.00 bis 21.00 Uhr. Es ist verboten Strom aus dem Toilettengebäude abzuzapfen.
  • WLAN
    Im Hafen gibt es kein WLAN.
  • Schmutzwasser oder Bilgenwasser an Bord?
    An der Stoombootkade, neben der Tankstelle, können Sie Ihr Schmutzwasser oder Bilgenwasser entsorgen. An der Gleiebakkerij können Sie nur Schmutzwasser entsorgen.
  • Hundeverordnung
    Innerhalb der Gemeinde sind Hunde an der Leine zu führen und der Hundekot muss beseitigt werden.

Karte Bolsward

Plattegrond Bolsward haven Duits
Zum Vergrößern anklicken.

Wir betreiben die Brücken und Schleusen in der Gemeinde 7 Tage die Woche, während der Bootsaison vom 1. April bis 1. November

Sie zahlen in unserer Gemeinde keine Brückengebühren. An den Transitschleusen in Makkum und Workum zahlen
Sie eine Gebühr. Weitere Informationen und Preise finden Sie auf dieser Seite,

Tel.: 0031 - 6 - 515 799 15; erreichbar von 8.00
bis 10.00 Uhr und von 17.00 bis 20.00 Uhr.
Während der Bürozeiten: 0031 - 14 0515
E-mail: havenbolsward@sudwestfryslan.nl

Wichtige Telefonnummern

Nicht dringend
Polizei Friesland: 0031 - 900 - 88 44
Wasserpolizei, Region Nord: 0031 - 900 - 88 44
Hausarzt: 0031 - 850 - 820 820
Tierambulanz: 06 5371 2098
Dringend
Krankenwagen/Feuerwehr/Polizei/Wasserschutzpolizei: 112

Mooring fees and harbour

Mooring fees are mandatory after 4:00 PM.

How much does a mooring cost?

  • A berth without power supply costs € 1,55 per meter, per night.
  • A berth with power supply costs € 2,10 per meter, per night.

Do you not live in our municipality?

Then you pay € 2 tourist tax per person, per night. Tourist tax is (often) included in the standard price. There is no tourist tax for children under 4 years old.

Are you a resident of our municipality?

In that case, indicate this clearly. Because you do not have to pay tourist tax!

It is possible to pay using a mobile ATM (card reader) at the harbour master or you can pay via a QR code.

How do I pay with a QR code?

  1. Scan the QR code at your berth with the camera of your phone or tablet. You don’t need to install an app for this.
  2. You will then be asked whether you agree that the I-marina.eu website will be opened. If you agree, you will be redirected to a secure website.
  3. Fill in your details and those of the boat and click on the cart.
  4. Check your details. Are they correct? Then click "Ok".
  5. Choose how you want to pay.
  6. Have you paid your mooring fee? Then you and the harbor master will automatically receive a booking confirmation.

  • Public shower facilities
    Opening hours: Monday through Saturday from 8.00 to 21.00h and Sunday from 9.00 to 21.00h.
    It is prohibited to tap electricity from the toilet building.
  • Wifi
    A Wi-Fi connection is not available.
  • Waste water or bilge water on board?
    You can drain your waste water or bilge water at the Stoombootkade, next to the petrol station. At the Gleibakkerij you can only drain waste water.
  • Dog owners
    You must keep your dog leashed while in the municipality, and clean up after your pet.

Map Bolsward

Plattegrond Bolsward haven - ENG
Click the image to enlarge.

The bridges and locks in the municipality are served 7 days a week, during the sailing season from April 1 to November 1.

You do not pay bridge fees in our municipality. You do have to pay a fee at the transit locks in Makkum
and Workum. More information and rates can be found on this page.

Phone: 0031 - 6 - 5157 9915, can be reached from 8.00
to 10.00h and from 17.00 to 20.00h.
During office hours (10-17h), you can call the general number: 0031 - 14 0515
E-mail: havenbolsward@sudwestfryslan.nl

Important phone numbers

Non-emergency
Friesland Police: 0031 - 900-8844
Region North Waterway Police: 0031 - 900-8844
Medical assistance: 0031 - 850-820820
Animal ambulance: 06-5371 2098
Emergency
Ambulance/Fire brigade/Police/Waterway police: 112

Plattegrond Bolsward

Plattegrond Bolsward haven
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Adres haven: Harlingerstraat 2a, 8701WS, Bolsward (maps)
Passantenplaatsen Bolsward (groen)

Contact havenmeester
Van 8.00 en 10.00 uur en van 17.00 en 20.00 uur kun je bellen naar 06 5157 9915.
Op werkdagen tussen 10.00 en 17.00 uur bel je naar het algemeen telefoonnummer: 14 0515
E-mail: havenbolsward@sudwestfryslan.nl

Belangrijke telefoonnummers
Politie Friesland: 0900-8844
Waterpolitie Regio Noord: 0900-8844
Dokterswacht: 0850-820820
Dierenambulance: 06-5371 2098
Bij noodgevallen: 112

Zie ook