Digitaal Opkopers Loket
Ben je handelaar in tweedehands goederen? Handel je bijvoorbeeld in tweedehands fietsen? Of verkoopt je regelmatig gebruikte computers of laptops? Dan ben je verplicht om je te melden als handelaar. Dit doet je via het Digitaal Opkopers Loket.
Je bent ook verplicht om jouw ingekochte handelswaar te registreren. Op deze manier proberen wij het kopen, bezitten of verkopen van gestolen goederen (heling) tegen te gaan. Meer informatie over Digitaal Opkopers Loket lees je op de website van het CCV.
Meer informatie over het Digitaal Opkopers Loket
Opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur en computers en laptops. Niet iedereen hoeft een register bij te houden. Alleen als je zeer regelmatig, dus niet hobbymatig, een tweedehands goed inkoopt dan wel voorhanden heeft en vervolgens doorverkoopt moet je een register bijgehouden.
Via het landelijk Digitaal Opkopers Loket kun je jezelf eenvoudig aanmelden als handelaar. Je maakt een account aan en vult jouw gegevens in. Hiervan ontvangen de gemeente en politie een melding, waarmee je meteen aan de meldplicht voldoet!
Heb je een eigen bedrijfssysteem waar alle informatie in staat? Dan kan dit gekoppeld worden aan het Digitaal Opkopers Register (DOR). Zo voldoe je direct aan de wettelijke eisen. Heb je geen systeem waar je al jouw gegevens invult? Dan kun je ook gratis gebruik maken van het DOR. Je ontvangt ná aanmelding van het Digitaal Opkopers Loket (DOL) een account voor dit register.
In het register vermeld je onder andere:
- een omschrijving van de goederen;
- de datum van aankoop;
- de koopprijs;
- de gegevens van de verkoper.
Via de website Ik Ben Handelaar kun je kijken of een aangeboden artikel als gestolen geregistreerd staat.
Voor vragen kun je telefonisch contact met ons opnemen via 14 0515 (zonder netnummer). Je kunt vragen naar de Adviseurs Openbare Orde en Veiligheid.