Beknopte geschiedenis Stavoren

English | Deutsch | Frysk

The oldest Frisian city

Stavoren holds a strategic location on the former Zuider Sea. It was built on a junction of waterways and roads, along a small river which flowed into the Vlie, a wide channel which linked the Flevomeer to the North Sea. In 837 the missionary Odulphus was sent to Stavoren to Christianise the then pagan Frisians. By the twelfth century his headquarters had grown into the Saint Odulphus monastery. The settlement around grew into an important international trading hub, with a focus on trading contacts around the Baltic Sea. This also made the city an attractive target for raiders, such as the Vikings, who in 991 arrived with less-than-friendly intentions. Stavoren gained its city rights in 1061, making it the oldest city in Friesland.

Decline of a wealthy Hanseatic port

In the thirteenth century Stavoren became a member of the Hanseatic League, a powerful alliance of Germanic trading cities. This meant that ships from Stavoren enjoyed priority when paying the toll to pass through the Oresund strait, the narrow gateway to the Baltic Sea. This gave traders a considerable time advantage. Archaeological digs in various parts of the city paint a picture of a well-off medieval settlement focused on its waterfront, with wharves, piers, warehouses and townhouses. By 1400, however, Stavoren’s best days were clearly behind her. This was mainly due to floods in the twelfth and thirteenth centuries, which also led to the formation of the Zuider Sea. Large parts of the city were lost to the rising waters. A prime example is the monastery, which originally stood on a slight elevation just off the coast of today’s Stavoren. However, the floods weren’t the city’s only worries: Stavoren also suffered in the wars between Friesland and Holland and internal rivalries in Friesland, becoming an fortress city. In 1522 Charles V ordered the building of the Blokhuis, a castle designed to pacify the unruly Frisians, which was then dismantled in 1580. In the meantime the city was also plundered by the Geuzen, a renegade faction of Dutch nobles in the Eighty Years War.

Stavoren back on the map!

After 1600 Stavoren entered into its second golden age as an international trading port, during which time the city also expanded. After 1700 things started to go downhill again as rival ports such as Amsterdam and Antwerp became increasingly important. This decline is also mirrored in the population of the city: in 1704 Stavoren had 1604 inhabitants, in 1795 1235 and in 1815 only 574. Stavoren had turned from a walled trading city into a fishing village. The building of the Afsluitdijk in 1932 made even fishing more difficult, and rendered the city’s ferry connection to Enkhuizen  unnecessary. However, the twentieth century witnessed a third period of growth for the city: thanks to recreational boating Stavoren is once again the gateway to Friesland. The city is now back on the map in its new role as a tourist centre.

Älteste Stadt von Friesland (Fryslân)

Stavoren liegt an einer strategischen Position an der früheren Zuiderzee. Die Stadt lag an einem Knotenpunkt von Wasser- und Landwegen entlang eines Flusses, der in die Vlie ausmündete. Die Vlie war eine breite Strömungsrinne, die das Flevomeer und die Nordsee mit einander verbunden hat. In 837 n. Chr. wurde der Missionar Odulf von Utrecht (auch: Odulphus) nach Stavoren geschickt um die Friesen erneut von ihren heidnischen Glauben ab zu bringen und zu bekehren. Sein Hauptquartier ist letztendlich im zwölften Jahrhundert ausgewachsen zum Sint-Odulphus Kloster. Die Siedlung entwickelte sich weiter zu einen internationalen Handelsplatz mit Focus auf den Handel mit den Ländern an der Ostsee. Dadurch wurde die Stadt interessant für Plünderer, wie die Wikinger, die hier  in 991 mit schlechten Absichten kamen. In 1601 n. Chr. bekam Stavoren Stadtrechte. Damit ist Stavoren auf jeden Fall die älteste Stadt von Friesland.

Verfall einer reichen Handelsstadt

Im dreizehnten Jahrhundert wurde Stavoren Mitglied der Hanse, ein mächtiger Verbund von Handelsstädten. Durch Vorrang bei der Zollerhebung bei der Durchfahrt der Sund (Öresund), der Meerenge zwischen Seeland (Dänemark) und Schonen (Schweden), bekamen die Skipper einen wesentlichen Zeitgewinn. Archäologische Ausgrabungen an verschiedenen Stellen in der Stadt zeigen dann auch eine wohlhabende mittelalterliche Siedlung an einem Wasserlauf mit Plankenstraßen, Stegen, (Lager-) Häusern und Werften. Um 1400n. Chr. war die große Blüte von Stavoren eindeutig vorbei. Die Hauptursache waren Überschwemmungen im zwölften und dreizehnten Jahrhundert. Dabei entstand auch die Zuiderzee. Große Teile der Stadt gingen dadurch verloren. Ein Beispiel ist das Kloster, das sich zuerst auf einer Anhöhe vor der Küste des heutigen Stavoren befand. Außerdem litt Stavoren unter den Folgen der holländisch-friesischen Kriege und den Fehden zwischen den Schieringern und Vetkopers. Stavoren war eine unruhige Festungsstadt geworden. 1522 ließ Karl V. das “Blokhuis“ (ein kleines Verteidigungsgebäude) als Festung errichten um die Friesen unter Kontrolle zu halten. Die Festung wurde 1580 wieder aufgehoben. Zwischendurch kamen die “Geuzen“ vorbei um zu plündern.

Stavoren wieder auf der Karte!

Nach 1600 begann für Stavoren eine zweite Blüteperiode als internationale Hafenstadt. Dabei wuchs die Stadt.  Nach 1700 ging es aber erneut mit der Stadt bergabwärts. Häfen wie Amsterdam und Antwerpen wurden viel wichtiger. Dieser Rückgang ist deutlich an der Einwohnerzahl zu erkennen: 1704 hatte Stavoren 1604 Einwohner, 1795 nur noch 1235 und in 1815 sogar nur noch 574. Stavoren hatte sich von einem ummauerten Handelsstadt in eine Fischer-Enklave verändert. Die Vollendung des Abschlussdeiches (Afsluitdijk) im Jahr 1932 machte es später auch für die Fischerei sehr schwierig. Auch die Fährverbindung nach Enkhuizen wurde hierdurch überflüssig. Trotzdem kam er im letzten Jahrhundert eine dritte Blühperiode:  Durch die Freizeitschifffahrt wurde Stavoren wieder zum Tor nach Friesland. Die Stadt hat eine wichtige touristische Funktion erhalten und steht wieder deutlich auf der Landkarte.

Aldste stêd fan Fryslân

Starum leit op in strategyske lokaasje oan ’e eardere Sudersee. It lei op in knooppunt fan wetter- en lânwegen, by in wetterke dat yn ’e Fly útmûne. De Fly wie in brede wetterril dy’t de Flevomar en Noardsee mei-inoar ferbûn. Yn 837 waard de misjonaris Odulphus nei Starum stjoerd om de Friezen op ’e nij fan it heidenske leauwen ôf te bringen en te kerstenjen. Syn haadkertier is úteinlik yn ’e tolfde iuw útgroeid ta it Sint Odulphuskleaster. De delsetting ûntwikkele him fierder ta in belangryk ynternasjonaal hannelsplak, mei in fokus op hannel mei de Eastseelannen. En dêrtroch wie it oantreklik foar plonderders, lykas de Fikingen, dy’t hjir yn 991 kamen mei ûnsuvere bedoelingen. Yn 1061 krige Starum stedsrjochten. It is dêrmei de âldste stêd fan yn alle gefallen Fryslân.

Ferfal fan in rike Hânzestêd

Yn ’e trettjinde iuw waard Starum lid fan ’e Hânze, in machtich bûn fan hannelsstêden. Troch foarrang by tolheffing by de passaazje fan ’e Sont, de smelle tagong ta de Eastsee, krigen de skippers in soad tiidwinst. Archeologyske opgravingen op ferskate plakken yn ’e stêd litte dan ek in woltierige midsiuwske delsetting sjen, dy’t lei oan in wetterrin mei planken diken, stegers, (pak)huzen en werven. Yn 1400 wie de grutte bloei fan Starum dúdlik foarby. De belangrykste oarsaak wiene oerstreamingen yn ’e tolfde en trettjinde iuw, dêr’t ek de Sudersee by ûntstie. Grutte parten fan ’e stêd binne dêrtroch ferlern gien. In foarbyld is it kleaster, dat earst op in ferheging lei foar de kust fan it hjoeddeiske Starum. Boppedat hie Starum lêst fan ’e gefolgen fan ’e Hollânsk-Fryske oarloggen en de feten tusken de Skieringers en de Fetkeapers. Starum wie in ûnrêstich fêstingstedsje wurden. Yn 1522 liet Karel V it blokhûs bouwe, as twangboarch tsjin de Friezen. Dat waard yn 1580 wer ûntmantele. Tuskentroch kamen de geuzen ek noch efkes om te plonderjen.

Starum op ’e nij op ’e kaart!

Nei 1600 begûn foar Starum in twadde bloeiperioade as ynternasjonale havenstêd, dêr’t de stêd by fergrutte waard. Nei 1700 rekke de stêd op ’e nij yn ’e nederklits. Havens as Amsterdam en Antwerpen waarden hieltyd belangriker. Oan it oantal ynwenners is dy efterútgong goed te sjen: yn 1704 hie Starum 1604 ynwenners, yn 1795 noch 1235 en yn 1815 noch mar 574. Starum wie fan in bemuorre hannelsstêd yn in fiskersenklave feroare. De komst fan ’e Ofslútdyk yn 1932 makke it dêrnei ek foar de fiskerij hiel dreech. De feartsjinst nei Inkhuzen waard dêrtroch ek oerstallich. Dochs kaam der yn ’e foarige iuw in tredde bloeiperioade: troch de rekreative skipfeart is Starum op ’e nij de Poarte fan Fryslân wurden. De stêd hat in belangrike toeristyske funksje krigen en stiet wer dúdlik op ’e kaart.

Informatie.

Wil je meer informatie? Wij hebben verschillende rapporten. Wil je ze toegestuurd krijgen? Stuur ons dan een e-mail via erfgoed@sudwestfryslan.nl.