Akte geboorte, huwelijk en overlijden.

Van belangrijke gebeurtenissen, zoals een geboorte, huwelijk, overlijden, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of beëindiging van een geregistreerd partnerschap, wordt een akte gemaakt. Een akte is een bewijs van een belangrijke, officiële gebeurtenis in je leven.

Elke akte blijft in de gemeente waar de gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Een uittreksel van een echtscheidingsakte of van een beëindiging partnerschapsregistratie vraag je aan bij de gemeente waar je bent getrouwd of je partnerschap hebt geregistreerd.

uittreksel

 

Veelgestelde vragen

Kom je bij ons aan de balie? Neem dan een geldig identiteitsbewijs mee en contant geld of je pinpas, zodat je meteen kunt afrekenen.

Wil je de akte schriftelijk aanvragen? Stuur ons dan een brief met de volgende gegevens:

  • Wie je bent;
  • Waarom je de akte nodig hebt;
  • Of het een Nederlandse of internationale akte moet zijn;
  • Je handtekening;
  • Een kopie van je geldige identiteitsbewijs.

Vraag je de akte online of schriftelijk aan? Dan ontvang je de akte binnen 5 werkdagen via de post.

Kom je bij ons aan de balie? Dan krijg je de akte direct na betaling.

Een akte kost € 13,40

Het is mogelijk om iemand te machtigen om een akte voor jou aan te vragen. De persoon moet wel 18 jaar of ouder zijn. Je stelt de machtiging zelf op. In deze brief staat:

  • Wie je bent;
  • De naam van de persoon die de akte ophaalt;
  • Waarom je een akte nodig hebt;
  • Of het een Nederlandse of een internationale akte moet zijn;
  • Je handtekening.

De gemachtigde persoon neemt deze brief mee naar het gemeenteloket samen met:

  • Een kopie van jouw geldige identiteitsbewijs;
  • Het identiteitsbewijs van de persoon die de akte ophaalt;
  • Contant geld of een pinpas, zodat hij of zij meteen kan afrekenen.

Heb je een akte nodig in het buitenland? Dan is het ook mogelijk om een internationale akte aan te vragen. Geef meteen bij je aanvraag aan dat je een internationale akte nodig hebt.